Čtu, že celý Petřín bude pokryt wifinou. To jsem rád, stejně tak jsem unešený z instalovaných smart laviček. Za mého mládí se chodilo na Petřín se slečnou randit, s ohledem na současný tah MeToo ale chápu, že je potřeba vytvořit bariéry, aby již k sahání na kolínka nedocházelo. Při setkání maturantů po pětapadesáti letech jsem spolužačkám řekl: „Žádná na mne nechoďte s tím, že jsem vás obtěžoval. Nic ze mne nevyrazíte, jsem chudý důchodce.“Asi se nám svět zbláznil. Nedávno jsem šel na své obligatorní procházce ze Strahova dolů do Kinských sadů a skutečně – dva mladí sedí na lavičce, každý má svůj aparát, asi si dopisují. Pozorný čtenář by řekl, že o něčem podobném jsem psal již v čísle 2/2016, jenže tehdy byl ten příběh z pražské kavárny.
Vyjádření ke stavu údržby dopravních staveb
- Publikováno:
- Rubrika:
- Statika
Zanedbaný stav Libeňského mostu jen potvrzuje, že běžná údržba u dopravních staveb je zanedbávána a neprovádí se v potřebném rozsahu. Je známo, že nejlevnější je ta údržba, která se udělá včas.
Obecně platí, že běžná údržba u dopravních staveb je zanedbávána a neprovádí se v potřebném rozsahu. Je známo, že nejlevnější je ta údržba, která se udělá včas. V opačném případě např. porušená izolace způsobí rozsáhlé poškození (korozi) nosné výztuže či lan. To by mohla být jedna z příčin havárie lávky v Praze Troji. Rozsah a termín provedení potřebné údržby má být stanoven na základě výsledků pravidelných prohlídek a měření. Není-li ohrožené místo dobře přístupné je třeba po dohodě s projektantem objednat vhodnou diagnostiku. V krajním případě lze udělat i sondu k nosné výztuži. Chování celé konstrukce lze také prověřit kontrolní zatěžovací zkouškou. Jinak na potřebu provádění prohlídek a revizí je nutno pamatovat již při zpracování projektové dokumentace. To znamená zajistit možnost přístupu k exponovaným detailům a umožnění jejich udržování. Pro sledování neobvyklých nosných konstrukcí lze rovněž již ve stádiu realizace osadit do míst maximálního namáhání senzory umožňující kontrolu změn napětí např. v nosných lanech. To vše ovšem předpokládá, že správce příslušného mostního objektu má potřebné odborné pracovníky.
[caption align="alignleft" width="640"] Detail konstrukce neudržovaného Libeňského mostu
(foto: Michal Šula/MAFRA)[/caption]