Nic nelze obelhat, podzim je tady, letos však jako kdyby se nechal létem přelstít a dlouho ani o sobě nechce dát vědět. Na události byly měsíce září i říjen hodně bohaté. V nadsázce říkám, že bych potřeboval za sebe ještě dva klony. „Tak nemusíš být všude!“ Je to pravda. Přestože na mnoho akcí chodí další členové představenstva, stejně nestíhám. Vrátil jsem se z Neapole, v Neapolském zálivu bylo krásně, ale též jsem viděl, jak by časem mohla vypadat Praha při uplatnění pražských stavebních předpisů. Bude mít možná ještě větší hustotu na hektar, než je v Neapoli. Developeři budou spokojeni, jenom si nejsem jist, zda budou spokojeni bydlící v oněch bytech s tmavými kouty. Na druhou stranu, když vidím ceny za byt v Praze, jsem klidný – nemyslím totiž, že by se do ní přistěhovalo osm set tisíc lidí.
Exkurze za technickými zázraky švýcarské železnice
Oblast Ostrava zorganizovala v létě 2018 dvě exkurze do Švýcarska s názvem Švýcarsko – technický zázrak v zeleném srdci Evropy. Exkurze byla zaměřena na architekturu a železniční dopravu ve vysokohorských podmínkách. Pěkné hodnocení exkurze zaslal jeden ze zúčastněných Ing. Ladislav Pazdera, CSc.: „Mosty, viadukty a tunely na 140 km dlouhé trati Bernina Express s rozchodem 1000 mm z Churu (584 m n. m.) do stanice Ospizio Bernina (2253 m n. m.) jsou lahůdkou pro každého stavbaře. Totéž platí pro ozubnicovou dráhu na Jungfraujoch s nejvýše položenou železniční stanicí v Evropě (3454 m n. m.), super-ozubnicovou dráhu na Pilatus-Kulm (2132 m n. m.) se sklonem 46° i visutou lanovku z Pilatus do Lucernu. Všímali jsme si typů pohonů, spřáhel, zabezpečovacího zařízení apod. Je vskutku pravdou, že pokud ve Švýcarsku nejedete vlakem, vlastně jste tam vůbec nebyli.“
[caption id="" align="alignnone" width="640"] Originální výhybka na ozubnicové dráze na Pilatus (zdroj: oblast ČKAIT Ostrava)[/caption]