Byl jsem daleko na cestách a zase jsem si uvědomil, jak dobře je tady, v té naší malé republice. Po návratu mě čekalo mnoho práce, administrativa i zahrada, která mi připadala jako džungle, ze které jsem se vrátil. Malér je, že je takové sucho. Politika zasahuje do všeho – i do pylové kalamity. Na Dálném východě se mě ptal místní obchodník, proč se náš vysoký funkcionář neporadí, když jede na návštěvu do cizí země, jaký dar věnovat hostiteli. Ten náš představitel prý jako dar vezl boty, s reminiscencí na obuvnickou velmoc se značkou Baťa. Jenomže dát boty komukoliv v této oblasti znamená obrovskou urážku. Hledal jsem k tomu informace na internetu, nic jsem však nenašel. Ten, kdo mi to vyprávěl, se na Dálném východě pohybuje už dlouho.Možná se ptáte, proč tento úvod. Vždy mne mrzí, když Česká republika, směřující díky obyčejným lidem vzhůru, je sražena na kolena buranstvím či nafoukaností. Jak máme dosáhnout konsensu mezi sebou, když se jeden politik přetlačuje s jinými jenom pro svůj osobní prospěch?
Městské inženýrství při správě obcí
- Publikováno:
- Rubrika:
- ČKAIT oblasti
Zastupitelům obcí může obor městské inženýrství a aktivní zapojení profese městského inženýra pomoci především při udržování provozuschopnosti veřejných prostranství včetně zajištění splnění požadavku udržitelného rozvoje.
Městské inženýrství (dále MI) je interdisciplinární a relativně mladý obor, který se stále rozvíjí. Zahrnuje metodiku řešení a rozhodování o všech základních technických, technicko-ekonomických a technicko-ekologických záležitostech spojených se zajištěním provozu měst a obcí, zejména pomocí tvorby koordinovaných variant řešení, jejich vyhodnocení i ohodnocení a následné prosazení nejlepší varianty ucelené technické obsluhy území.
Oprávněnost či opodstatněnost fungování MI vyplývá z požadavků praxe a je podpořena zařazením MI jako samostatného oboru pro inženýrskou autorizaci. Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě pak rozsah oboru definuje jako činnosti související s projektováním a realizací staveb městského inženýrství. Zahrnuty jsou tedy Koncepce, koordinace a řešení technického vybavení území – trubní vedení, kabelová a vrchní vedení, rovněž tak společné liniové trasy, kabelovody, kolektory vč. souvisejících objektů a zařízení – zejména rozsáhlých bytových, průmyslových, obchodních, skladových a podobných ploch a území, dále terénní úpravy, hřiště, veřejná prostranství, místní komunikace, městský mobiliář atd.
Obor MI pokrývá širokou škálu úkolů k zajištění celkové koncepce vybavení, provozu a udržitelného rozvoje sídel a urbanizovaných území. Hlavním přínosem oboru městského inženýrství je uplatnění celkového (komplexního) pohledu na rozvoj území sídla z hledisek stavebnětechnických, urbanistických, územněplánovacích, ekologických a sociálních, a to jak při projektování stavebních záměrů, tak při provozu zařízení technické infrastruktury.
Principy uplatňované v MI jsou také obsaženy v dokumentu Zásady urbánní politiky ČR, schváleném usnesením vlády č. 342/2010 Sb. Zdůrazňují koordinované přístupy všech úrovní veřejné správy k udržitelnému rozvoji měst. Jedná se především o tyto zásady.
Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst – zaměření na rozvoj měst a využívání adekvátních plánovacích nástrojů – plánů, programů, metodik, založených na sladění všech zájmů, jejich koordinaci, integraci a diskusích vedoucích k praktickým výsledkům.
Podporu rozvoje měst jako pólů rozvoje v území – města nemohou být v současném globalizovaném světě konkurenceschopná bez ekonomiky postavené na znalostech, aplikaci inovací do výrobního procesu i služeb, efektivním řízení a využití nejmodernějších informačních technologií. Strategické směry a rozvojové oblasti jsou v ekonomické, sociální a demografické oblasti, dopravě a technické infrastruktuře, veřejném prostoru, službách, bydlení a veřejné správě.
Péči o městské životní prostředí – založenou na skutečnosti, že města jsou vystavena působení řady nepříznivých vlivů, např. rostoucími nároky na energie, dopravu, výstavbu, globální hrozby atd. K eliminaci těchto negativních vlivů je nutné vyžadovat integrovaný přístup v souladu s principy udržitelného rozvoje. MI dokáže zajistit dialog i spolupráci při vytváření rozvojových strategií, jejich implementaci a sledování výsledků, výstupů a dopadů.
Městský architekt není městský inženýr
Společné zájmy a prolínání působnosti městského architekta (definované Českou komorou architektů) a městského inženýra často vyvolávají otázky, zda je potřeba prosazovat obě funkce, či dokonce jestli nejsou stejné! Není tomu tak. Obě profese mají při rozhodování o vývoji, užívání a ochraně urbanizovaného území města či obce své opodstatnění. Zavedení těchto pozic vytváří předpoklady pro fundované rozhodování na základě odborných poznatků a argumentů, nejen na základě vůle dočasné politické reprezentace.
Městský inženýr
Městský inženýr vykonává činnosti spojené s projektováním a realizací staveb v oborech, které zastřešuje MI.
Podstata činnosti městského inženýra, kterou pro město či obec vykonává, spočívá především v poskytování celistvé služby (v oblasti rozhodování o základních technických, technicko-ekonomických a technicko-ekologických problémech spojených se zajištěním provozu území) při jejich rozvoji. K činnostem městského inženýra pak patří především vyhodnocování současného stavu a nových záměrů ve výše zmíněných oblastech.
Městský inženýr se také podílí na koncepcích, zadávání, projednávání a tvorbě územněplánovací dokumentace (zásady územního rozvoje, územní plány, regulační plány) a územněplánovacích podkladů (územněanalytické podklady a územní studie). Aktivně přispívá k celkové koncepci a koordinaci technického vybavení měst, obcí a dalších urbanizovaných území. Jménem obce může poskytovat konzultace a vyjadřovat se ke stavebním aktivitám developerů či stavebníků.
Cílem činnosti městského inženýra je dobře technicky zabezpečit fungování celého území měst či obcí. To vše za pomoci aktivní tvorby a koordinace řešení koncepce veřejné infrastruktury a koordinace jeho řešení s ostatními prvky v území.
Problémy při správě a provozu obcí a měst
Nejčastější problémy vyskytující se při správě obcí a měst, se kterými může zapojení MI výrazně pomoci, jsou:
- existence, stav, opravy a úpravy technické infrastruktury (technické vybavení a jeho inženýrské sítě vč. vedení, kolektorů atd.);
- dopravní infrastruktura (statická doprava, nedostatečná městská dopravní síť atd.);
- rizika a jejich omezení při haváriích, výpadcích a obnově vedení technického vybavení;
- občanská vybavenost (v oblasti typologie – stavby pro zdravotnictví, školství, sociální služby a administrativu;
- zajištění bezbariérového přístupu; městský mobiliář; hřiště; údržba náměstí, ulic, chodníků, veřejné zeleně, parků atd.);
- finanční prostředky (odborné odhady časové posloupnosti potřeb a jejich výše).
V současnosti se mnoho (především malých) obcí a měst potýká se zaostalostí a zanedbaností mnoha úseků technické obsluhy území (viz výše), které vytvářejí vážnou hrozbu pro jejich základní fungování a prosperitu.
Městský inženýr garantuje a kontroluje kvalitní technickou funkci území a jeho práce zahrnuje také metodiku řešení a rozhodování o základních ekonomických a environmentálních problémech spojených se zajištěním jeho provozu z technického hlediska a tím i jeho dalšího rozvoje.