Byl jsem daleko na cestách a zase jsem si uvědomil, jak dobře je tady, v té naší malé republice. Po návratu mě čekalo mnoho práce, administrativa i zahrada, která mi připadala jako džungle, ze které jsem se vrátil. Malér je, že je takové sucho. Politika zasahuje do všeho – i do pylové kalamity. Na Dálném východě se mě ptal místní obchodník, proč se náš vysoký funkcionář neporadí, když jede na návštěvu do cizí země, jaký dar věnovat hostiteli. Ten náš představitel prý jako dar vezl boty, s reminiscencí na obuvnickou velmoc se značkou Baťa. Jenomže dát boty komukoliv v této oblasti znamená obrovskou urážku. Hledal jsem k tomu informace na internetu, nic jsem však nenašel. Ten, kdo mi to vyprávěl, se na Dálném východě pohybuje už dlouho.Možná se ptáte, proč tento úvod. Vždy mne mrzí, když Česká republika, směřující díky obyčejným lidem vzhůru, je sražena na kolena buranstvím či nafoukaností. Jak máme dosáhnout konsensu mezi sebou, když se jeden politik přetlačuje s jinými jenom pro svůj osobní prospěch?
Ing. Václav Mach – 75 let
- Publikováno:
- Rubrika:
- Jubileum
Hledáme-li v posledním čtvrtstoletí v oboru stavebnictví a projektování někoho skutečně známého a respektovaného, nemůžeme pominout jméno Ing. Václava Macha, spoluzakladatele a prvního předsedu ČKAIT.
Slavnostním složením autorizačního slibu 25. listopadu 1992 se Václav Mach stal autorizovaným inženýrem s číslem razítka 0000001, přičemž v současnosti je držitelem autorizací v oborech mosty a inženýrské konstrukce, statika a dynamika staveb a geotechnika. Jako předseda ČKAIT působil celých 16 let až do roku 2008, kdy z této pozice z vlastního rozhodnutí odešel.
Václav Mach je vynikajícím odborníkem především v oboru navrhování nosných konstrukcí a mostů. Tuto svou úlohu vždy vnímal a prosazoval s přesahem nejen do oboru dopravních staveb, ale i do celého oboru stavebnictví jako souboru často protichůdných vizí a názorů. Jeho vztah ke Komoře, spolupracovníkům a kolegům vycházel a vychází z přesvědčení, že respekt a uznání stavebních inženýrů se odvíjí od jejich kvality a odbornosti, stejně jako od jejich etického chování. Vždy zdůrazňoval a tvrdě prosazoval korektnost a slušnost v chování inženýra, současně s vysokou mírou tolerance, věcné argumentace a respektu k ostatním. Jako náruživý diskutér si pak svoje názory vždy uměl i v tvrdé konkurenci obhájit.
Václav Mach ukončil studium na Fakultě stavební ČVUT v Praze, obor inženýrské konstrukce a dopravní stavby, v roce 1965. V letech 1966–1968 působil jako projektant v Armabetonu Praha a od roku 1968 ve Vojenském projektovém ústavu Praha jako samostatný a posléze vedoucí projektant. Této společnosti zůstal věrný i po její transformaci na akciovou společnost (VPÚ DECO Praha) a působil zde jako vedoucí projektant až do roku 2005, kdy se vzdal vedoucí pozice a přešel na pozici nezávislého experta a konzultanta, v níž působí dodnes.
Netřeba snad ani připomínat, že jeho úsilí a neúnavná snaha stály za samotným vznikem zákona č. 360/1992 Sb., a tím i ČKAIT v její současné podobě. Jeho odborná i morální autorita mezi odbornou veřejností pak významně přispěla k vybudování dobrého jména a současného postavení inženýrské komory. Po celou dobu svého působení v Komoře se neúnavně věnuje prosazování úlohy inženýrů v procesu přípravy a realizace staveb, vzdělávání, technické normalizaci a také se výrazně angažuje v legislativních procesech. Za jeho působení na postu předsedy vytvořila Komora mimo jiné Profesní informační systém ČKAIT (PROFESIS) a byl vypracován a uveden v život projekt Celoživotního vzdělávání členů ČKAIT. Za jeho mimořádný přínos Komoře mu byl v dubnu 2008 udělen titul Čestný předseda ČKAIT.
Z profesního hlediska je činnost Václava Macha mimořádně bohatá a rozsáhlá nejen množstvím navržených a realizovaných staveb, ale i jejich různorodostí. Výčet všech zajímavých a mimořádných projektů, jichž se účastnil a posléze vedl, by vydal na celou publikaci, proto uvádíme jen ty nejznámější: konstrukce stanice metra Dejvická, včetně podzemních stěn jako součásti nosné konstrukce (1975), most přes řeku Sázavu v Čerčanech (1984), most Fráni Šrámka přes řeku Otavu v Písku (1989), osmnáctipodlažní kolej v Praze – Veleslavíně – modifikovaná soustava VVÚ ETA (1990), mosty na D11 Dobšice–Chýšť (2004), mosty na D8 Trmice–Knínice, mj. lávka Kočičí oči (2007), víceúčelová lávka přes meandry Ohře v Karlových Varech (2014) atd.
Během své aktivní kariéry získal Václav Mach rovněž několik zajímavých patentů ke svým vynálezům, týkajících se především mostních konstrukcí, a množství ocenění za svou práci, např. Cenu akademika Bechyně za lávku pro pěší na magistrále v Praze – Spořilově (1970), Národní cenu ČR za nekonvenční řešení stavebních inženýrských konstrukcí s využitím interakce materiálů, spolu s Ing. F. Trčkou a Ing. M. Komínkem (1990), První cenu České společnosti pro ocelové konstrukce v soutěži o nejlepší realizovanou stavbu za lávku přes D8 u Ústí nad Labem – Kočičí oči (2009). V roce 2008 získal ocenění Osobnost českého stavebnictví a v roce 2016 Čestné uznání Vladimíra Lista, ÚNMZ.
Dne 16. června letošního roku Ing. Václav Mach oslavil své pětasedmdesáté narozeniny v plném profesním a pracovním nasazení. Přejeme inženýru Machovi pevné zdraví a neutuchající pracovní elán i do dalších let.