Vrátil jsem se z Brna, kde jsme měli dvoudenní jednání Představenstva ČKAIT. V pátek jsme vyřídili běžnou agendu a sobota dopoledne byla vyhrazena pro různé záležitosti. Po delší době bylo dobré, že jsme měli dostatek času, abychom se zabývali v širší debatě mnoha oblastmi, na které není na jednodenním jednání dost času. Mám na mysli vydávání časopisů, překrývání oborů, postavení techniků, statiků, vzdělávání a pomoc autorizovaným osobám. V pátek večer jsem měl strach, co budeme dělat, a nakonec jsme nestačili vše vyřídit ani do oběda. Podrobnosti jsou na webových stránkách a v tomto čísle Z+i ČKAIT.Dnes je neděle. V rychlosti jsem si přečetl zprávy a mezi nimi rozhovor s poslancem Andrejem Babišem. Zase mu všichni ubližují. A představte si, že na Úřadu vlády se utratí za chlebíčky, řezané květiny a Fidorky (nebylo napsáno, zda bílé, nebo hnědé), 1,3 miliardy Kč, což zaplatíme my, daňoví poplatníci. Hrozné. Na Ministerstvu financí se pila jenom voda kohoutková, někdy s citronem. A přesto bude v rozpočtu v roce 2018 díra ve výši 50 miliard Kč. Ó ty Fidorky.
Za zajímavými stavbami z Prahy do Hamburku
- Publikováno:
- Rubrika:
- ČKAIT
V termínu 4. až 8. května 2017 uspořádalo INFORMAČNÍ CENTRUM ČKAIT s.r.o. další poznávací zájezd, tentokrát po zajímavých stavbách části Německa. Účastníky uchvátila zejména stavba Labské filharmonie v Hamburku.
Účastníci zájezdu měli možnost si v Lipsku prohlédnout např. památník bitvy národů – monumentální kamennou stavbu vysokou přes 90 m se síní slávy s mnoha alegorickými sochami.
Lipský S-Bahn, nádraží a BMW
V rámci pěší prohlídky města jsme si prohlédli historické lipské Bavorské nádraží a dvě nové zastávky S-Bahn, které ústí v nové i historické části města cca 20 m pod ním. Stanice jsou tvořeny halami bez sloupů a obloženy velkými osvětlenými skleněnými bloky, osazenými do prefabrikovaných rámů ze světlého betonu. Prohlédli jsme si i zrekonstruované lipské hlavní nádraží se dvěma podzemními podlažími s rozsáhlým komplexem obchodů a služeb. Nedaleko Lipska byl v letech 2003–2005 postaven moderní závod automobilky BMW. Jedná se o nadčasové moderní stavby, které patří mezi nejodvážnější realizace automobilky. Autorkou návrhu je architektka Zaha Hadidová. Záměrně smíchala provoz „bílých a modrých límečků“, což vytváří velmi zajímavou sociální atmosféru. Mužskou, ale i ženskou část účastníků zájezdu potěšila nejen dokonalost stavby, ale i modely automobilu BMW i8.
Ekologická budova ministerstva, Bauhaus, sídliště rodinných domků
Druhý den jsme navštívili město Dessau, ve kterém bylo postaveno nové sídlo německého Ministerstva životního prostředí. Tato novostavba spolkového úřadu se rozkládá na rozloze 40 000 m2 a je demonstrativním příkladem ekologického stavění. Její budovy v sobě spojují kompaktní formu a vysokou tepelnou ochranu obvodových stěn s inteligentní technikou a využitím obnovitelných zdrojů energie. V areálu je zabudováno v současnosti největší tepelné vzduchové čerpadlo. Po prohlídce této moderní stavby jsme navštívili tzv. Bauhaus, který vznikl jako spojení moderní architektury, umění, designu a řemesel. Jde o stavby funkcionalistické, které byly budovány v roce 1925. Jednalo se o kampus školy, jehož součástí jsou domky i dvojdomky učitelů. Dále jsme si prohlédli informační centrum v bývalé kavárně v takzvaném Tortenu, specifickém sídlišti rodinných domků z roku 1928. Poobědvali jsme v historické výletní restauraci na břehu Labe, pojmenované Špýchar, která byla postavena v roce 1930.
Hamburské HafenCity – Marco Polo Tower, Deichtor, Chilehaus
Třetí den jsme přijeli do Hamburku a absolvovali okružní projížďku po Labi s unikátním pohledem na obří přístav. Následovala pěší prohlídka HafenCity kolem moderních bytových domů a věže Marco Polo, která je hlavním sídlem potravinářského a drogistického impéria společnosti Unilever a byla dokončena v roce 2009. Atrium zahrnuje prodejny a restaurace a je propojeno s administrativní budovou pro 1200 úředníků. Fasáda je tvořena bílým ocelovým rámem, na němž jsou jako ocelové plachty napjaté průsvitné fólie, které budovu chrání před přehříváním i poryvy větru. Užitná plocha je 38 000 m2. V restauraci věže Marco Polo Tower jsme ochutnali pravý hamburger z Hamburku. Navštívili jsme rovněž hamburské informační centrum umístěné v bývalé kotelně Speicherstadtu, ve kterém se nachází velký model města Hamburk. Následovala prohlídka dominant přístavního města – administrativního objektu Deichtor a cihelné budovy Chilehaus, jež je nejznámějším příkladem expresionismu a představuje kamennou loď kotvící v přístavu. Ve městě probíhal největší městský svátek Den přístavu (Hafenfest). Ocenili jsme opravdu kvalifikovaný výklad našeho průvodce Antonína Vavříka.
Labská filharmonie se trojnásobně prodražila
Čtvrtý den jsme absolvovali prohlídku „bonbonku“ hanzovního města Hamburk – Labské filharmonie a dalších částí HafenCity s odborným výkladem místní architektky. Navržený skleněný krystal Labské filharmonie byl umístěn na původním nábřežním skladišti, které bylo vybudováno v roce 1966 a využívalo se ke skladování kakaových bobů. V roce 2004 se započalo s výstavbou filharmonie. Dokončení stavby bylo plánováno na rok 2010. Stavba se z různých důvodů výrazně zpozdila a její plánovaný rozpočet byl více než trojnásobně překročen. Cena se vyšplhala na konečných 789 mil. eur. Vyhlídková terasa stavby je přístupná veřejnosti a umožňuje unikátní výhled na historické město, přístav i řeku. V prostoru bývalých skladů pod novostavbou je v současnosti 433 parkovacích míst. V budově je situován rovněž pětihvězdičkový hotel Westin s 244 pokoji, rozmístěnými mezi devátým až dvacátým poschodím. K prodeji je zde také 45 luxusních bytů. Hlavním prostorem filharmonie je 25 m vysoký hudební sál pro 2100 diváků. Akustiku sálu navrhl japonský mistr Yasuhisa Toyota. Stěny sálu jsou obloženy 10 000 sádrovláknitými deskami se speciálním vzorem mořských lastur. Kromě velkého sálu se v budově filharmonie nachází malý sál pro 500 posluchačů a zvukové studio se 170 místy. Skleněná fasáda budovy nabízí návštěvníkům nádherný výhled. Je provedená ze speciálně tvarovaných skel a chrání budovu i proti slunečnímu záření. Budova je přes 100 m dlouhá. Z leteckého pohledu má stavba téměř trojúhelníkovitý tvar.
Travenmünde, Lübeck
Následně nás průvodce provedl po hamburské přístavní čtvrti s řadou vodních kanálů a historických skladů z režného zdiva. Hamburský projekt HafenCity v přístavní části zahrnuje nejen moderní administrativní centrum, ale i bytové domy s ocelovými konstrukcemi, které vyjadřují charakter přístavních jeřábů a navršených přepravních kontejnerů. Jedna z budov slouží jako evropské ústředí největší přepravní firmy na světě, společnosti China ShippIng. V rámci moderní architektury jsme si prohlédli i další stavby včetně školy a školky.
Po vyčerpávající exkurzi jsme odjeli do hanzovního města Travenmünde a Lübecku, marcipánového klenotu Baltu. Prohlédli jsme si radnici, chrám svaté Marie a cihlovou Holštýnskou bránu. Marcipán jsme bohužel neochutnali, protože bylo pozdní nedělní odpoledne a bylo již všude zavřeno. Závěrem je nezbytné poděkovat za krásný zážitek nejen organizátorům zájezdu, ale i skvělému průvodci. Zájezd do Lipska, Desavy, Hamburku a Lübecku se pro opravdu velký úspěch bude opakovat 7.–11. září 2017 a 10.–14. května 2018.