Musím dohánět zanedbané práce na zahradě, duben se rozhodl vrazit do Čech v plné parádě. Jedno nedělní odpoledne jsem dokonce našel čas se projít Prahou a přes Strahov jsem se dostal k dřevěnému kostelíku sv. Michala. Byl na Petřín přemístěn v roce 1929 z Medvedovců u Mukačeva. Potřeboval by velkou opravu, dřevěné trámy jsou napadeny. Ale jinak je pěkný, když jsem šel okolo, kněz křtil malého človíčka. To je dobře. Podle architekta Romana Kouckého se má Praha rozrůst o dalšího půl milionu obyvatel. To proto, že hustota zastavění je strašně nízká. Já mám jiný názor. A když jsem šel Kinského sady, tak jsem se často zastavoval a díval na podivné panorama Pankrácké pláně. Architekt Koucký nám předvedl svou práci na metropolitním plánu, včetně vedut. Vůbec se nedivím, že to stálo kolem 25 milionů korun. Ale naprosto jsem tam nenašel nic než fakta na úrovni územně analytických podkladů. Chaos, a to by měl být územní plán schválen v roce 2020. Brno je na tom taky dobře a tak asi pro obě města bude lhůta prodloužena v novém stavebním zákonu o dva roky. A proč?
Veřejný zadavatel může stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu
- Publikováno:
- Rubrika:
- Kvalita staveb
ČKAIT připravila na 15. března 2017 setkání novinářů a odborníků nad problémem kvality veřejných staveb, a to jak novostaveb, tak i stavebních úprav staveb stávajících. Je nutné změnit formalistický přístup a lépe využívat nových nástrojů zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ).
V poslední době došlo k několika haváriím staveb vzniklých v režimu veřejné zakázky (VZ). Z tohoto důvodu navrhujeme změnu přístupu zejména ke specifikaci požadavků na takové stavby.
Kvalita stavby začíná u výběru projektanta
Výsledná kvalita stavby počíná již erudovaným zadáním zakázky či výběrem projektanta, kde zadavatel specifikuje veškeré požadavky, a to jak ekonomické, tak funkční, technické i další; v neposlední řadě se jedná o požadavky právních předpisů. Ve většině případů se zpracovatel projektové dokumentace u veřejných zakázek na stavby dosud vybíral jen podle nejnižší nabídkové ceny, což byl ten nejhorší možný způsob. V současnosti už ZZVZ nepřipouští cenu jako jediné kritérium pro výběr projektanta v případě nadlimitních zakázek, přesto i nyní může být jedinou možností výběru u zakázek podlimitních, kterých je většina. Soutěžit na více kritérií je totiž pro zadavatele složitější.
Při zadání formou architektonické soutěže o návrh, což je cca 1 % zakázek, je často preferován vzhled stavby před funkčními a technickými vlastnostmi. Mnohdy vyhrává návrh nadmíru efektní na prezentaci soutěžícího, ale mimo finanční možnosti zadavatele či nesplňující některé funkční požadavky.
Přesto je postup výběru zpracovatele projektové dokumentace formou soutěže o návrh tím nejvhodnějším způsobem z pohledu celkových životních nákladů stavby. Je pouze nutné přesně zadat všechny požadavky objednatele, hodnotit nejen estetické, ale i technické a funkční vlastnosti, a to s ohledem na ekonomickou efektivitu celého projektu v rámci jeho životního cyklu.
Obecně je kvalita staveb či jejich úprav souhrnem jejich vlastností, které vyjadřují schopnost plně uspokojovat požadavky vlastníka/uživatelů stavby po dobu návrhové životnosti při běžné údržbě.
Nedostatečná kontrola zadávací dokumentace
Další velmi významnou součástí je řádné převzetí zadávací dokumentace, která je podkladem pro výběr zhotovitele. V neposlední řadě si uvědomujeme nutnost kontroly výkazů výměr (rozpočtů). Splnění požadavků kvality nelze zjednodušovat pouze na administrativní hodnocení a předkládání certifikátů, což je sice snazší, ale často omezeně funkční. Zjednodušení kontroly na vyplňování obecných a zastaralých kontrolních listů představuje cestu do pekla, nikoliv ke kvalitní trvanlivé a funkční stavbě.
Metodická pomoc pro malé zadavatele
ČKAIT připravuje poradenské středisko pro menší veřejné zadavatele a zároveň vzdělávání specialistů z řad svých členů po celé republice pro technické specifikace veřejných zakázek, to znamená pro pomoc se zadáváním a vyhodnocováním veřejných zakázek. Připravíme i jednoduchý popis postupu přípravy VZ zejména pro menší zadavatele.
Hlavní problémy veřejných zakázek na stavební práce:
• zákon i po zásadní inovaci umožňuje hodnotit zakázku na stavební práce pouze z hlediska výše nabídkové ceny, což zajišťuje jistotu pro osoby vybírající uchazeče, nikoliv rozumné zadání;
• ve většině případů je nedostatečná specifikace požadavků na stavební práce, respektive stavby a jejich funkční vlastnosti;
• osoby, které administrují VZ, jsou často zaměřeny pouze na právní aspekty zadání a nejsou schopny technicky správně zakázku zadat tak, aby stavba byla funkční, trvanlivá, ekonomicky přiměřená a splňovala požadavky udržitelnosti;
• zakázky na stavební práce připravují osoby, které nemají technické znalosti a zkušenosti, v mnoha případech přitom neznají ani základní odbornou terminologii, což vytváří nejistoty ve výsledném hodnocení stavby;
• dlouho přetrvávající představa úředníků Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že služby související s přípravou VZ na stavební práce může někdo dělat zadarmo v řádné kvalitě, tvoří fantazijní prvek;
• při zadávání se vychází z neodůvodněně nízké předpokládané hodnoty veřejné zakázky;
• finanční prostředky jsou velmi často limitovány technicky nerozumným datem plnění; osobám, které zodpovídají za stavební projekt, nezbývá v mnoha případech než převzít zakázku, která nebyla řádně dokončena, aby zadavatel nepřišel o investiční prostředky;
• při zadání se nikoliv výjimečně nerespektují platné předpisy hlavně zákona č. 183/2006 Sb. (stavební zákon).
Zákon zakázal vybírat projektanty u nadlimitních zakázek pouze podle nejnižší nabídkové ceny
Od 1. října 2016 platí nový zákon o zadávání veřejných zakázek
• § 114 odst. (3) zakazuje hodnotit ekonomickou výhodnost nabídky pouze na základě nejnižší nabídkové ceny u vybraných služeb uvedených v oddílu 71 CPV (např. služby architektonické, projektové, technické, inspekční apod.);
• § 116 odst. (4) Zadavatel také může stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu.