Unikátní řešení nestabilních náspů železniční trati Chomutov–Cheb získalo Cenu ČKAIT v rámci Stavby roku 2021
Unikátní technické řešení zamezující výlukám i riziku havárií železniční dopravy u Karlových Varů na úseku Chomutov–Cheb získalo během letošních cen Stavba roku 2021 vysoké uznání odborné veřejnosti – Cenu ČKAIT.
Cena předsedy ČKAIT za realizaci díla s názvem Sanace nestabilních náspů zemního tělesa v úseku Hájek–Dalovice byla udělena autorům z projektové kanceláře H-PRO GEO s.r.o. a dodavatelům Chládek & Tintěra, a.s., a STRIX Chomutov, a.s. Cenu předal Ing. Pavel Křeček, čestný předseda ČKAIT, během slavnostního vyhlášení Stavby roku 2021 v pondělí 18. října v Betlémské kapli v Praze.
„Vedle Ceny Inženýrské komory, jejíž výsledky jsme zveřejnili zkraje října, jde o další důležité ocenění přispívající ke zviditelnění inženýrských oborů a pojmenování jejich nesporného přínosu pro celou společnost,“ dodává Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. „Cestující na Podkrušnohorské magistrále mezi Karlovými Vary a Chomutovem mohou díky kvalitní inženýrské práci od dubna 2021 opět využívat železniční dopravu. V úseku Hájek–Dalovice jim doporučuji, aby se podívali na krásné technické dílo nového železničního náspu.“
Realizaci díla podnítila událost z roku 2018, kdy v úseku železniční trati č. 140 mezi Karlovými Vary a Ostrovem došlo k sesuvu svahu a přerušení dopravy. Důvodem sesuvu byly nekvalitní materiály z doby budování druhé koleje, ale zároveň i ucpané drenážní potrubí. Toto riziko hrozilo na více místech. Správa železnic se proto rozhodla do sanace celého ohroženého úseku investovat miliardu korun.
Rozsah sanačních prací na této frekventované železniční trati dokládá bilance zemních prací. Na pouhém jednom kilometru trati muselo být odtěženo přes 200 000 tun materiálu. V rámci stavby došlo ke zřízení nového železničního svršku, štěrkového lože včetně bezstykové koleje a výstroje trati. Byla provedena přeložka kabelové trasy a zřízeno nové trakční vedení. Dále došlo k demolici a výstavbě železničního mostu. Realizaci měly na starosti společnosti Chládek & Tintěra, a.s., a STRIX Chomutov, a.s.
„Stěžejní částí této stavby bylo zřízení trvalého odvodnění jednotlivých vrstev, odtěžení všech zcela nevyhovujících, degradovaných a neúnosných zemin a jejich nahrazení únosnou zeminou doplněnou o výztužnou konstrukci s lícovým ocelovým prvkem systému Green Terramesh. Tím byla také zajištěna dlouhodobá životnost této části trati,“ objasňuje Ing. Jan Kokeš, hlavní inženýr H-PRO GEO s.r.o., jenž měl celý projekt trvající šest měsíců na starosti. V té době se na stavbě pracovalo šestnáct hodin denně na dvě směny.
Více viz www.stavbaroku.cz.
Zdroj: Nadace ABF