Ostatní stavby – aktualizace k 1. srpnu 2025
- Publikováno:
- Rubrika:
- Právní předpisy
- Komentáře:
- Vložte první komentář

Novely NSZ účinné k 1. srpnu 2025 se projevily i ve vymezení staveb ostatních. Ty jsou totiž dány negativním výčtem.
Co spadá pod ostatní stavby?
Ostatní stavby jsou všechny další stavby neuvedené v přílohách č. 1, 2 a 3 k NSZ. Uplatní se zde tedy vylučovací metoda. Patří sem např. stavby občanské vybavenosti, pozemní komunikace (vyjma dálnic), stavby veřejného osvětlení, vodních děl kromě staveb uvedených v uvedených přílohách apod. S účinností od 1. srpna 2025 se určité ostatní stavby staly nově stavbami jednoduchými s mírnějšími pravidly – např. stavby studen k odběru vody, jenž nepřekračuje 6 000 m³ za kalendářní rok nebo 500 m³ v každém měsíci kalendářního roku podle odst. 1 písm. r) přílohy č. 2 k NSZ a stavby čistíren odpadních vod do kapacity 50 ekvivalentních obyvatel podle odst. 1 písm. s) této přílohy.
Jaké nároky klade NSZ na ostatní stavby?
Z jednotlivých ustanovení NSZ lze dovodit, že tyto stavby vyžadují vydání povolení, ať už v klasickém řízení či jako první úkon stavebního úřadu v tzv. zrychleném řízení. Ostatní stavby se kolaudují, musí prováděny a odstraňovány stavebním podnikatelem, který zabezpečí odborné vedení provádění nebo odstraňování stavby stavbyvedoucím. Při jejich provádění nebo odstraňování musí být veden stavební deník. Projektová dokumentace pro povolení ostatních staveb a dokumentace pro jejich provádění musí být zpracována projektantem.
Dozor projektanta u ostatních staveb povinný není. Obecně je dána (§ 161 odst. 2 NSZ) pouze povinnost stavebníka zajistit u jakékoli stavby (nejen ostatní) financované z veřejných prostředků, kterou provádí stavební podnikatel jako zhotovitel, technický dozor stavebníka nad prováděním stavby osobou oprávněnou podle autorizačního zákona. U jiných staveb než financovaných z veřejných prostředků je tedy dáno na vůli stavebníka, zda technický dozor mít bude či nikoliv, přičemž vzájemný vztah stavebníka a jeho technického dozoru je pak upraven soukromoprávně bez nutnosti mít pro výkon této činnosti autorizaci. Pro stavby financované z veřejných prostředků je však povinnost autorizace technického dozoru stavebníka stanovená přímo stavebním zákonem.
Dále je zde uvedeno, že zpracoval-li projektovou dokumentaci pro stavbu financovanou z veřejných prostředků projektant, zajistí stavebník dozor projektanta. Povinný dozor projektanta u staveb financovaných z veřejných prostředků však nově neplatí pro stavby sítí technické infrastruktury.
Vaše názory
Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.