Podle ČKAIT je nezbytná novela stavebního zákona. Je nutné zrušit retroaktivitu některých jeho částí

V polovině srpna se vzhledem k vážnosti situace se předseda ČKAIT opět obrátil na ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše. Upozornil ho, že rozsáhlá rekodifikace stavebního práva může mít i velmi negativní dopad na výkonnost celého českého stavebnictví. ČKAIT požaduje novelu nového stavebního zákona a navrhuje zásadní úpravu pravidel pro přechodné období tak, aby se zamezilo retroaktivnímu působení některých jeho částí.

Otevřeným dopisem jsme ministra upozornili na zásadní problémy, které v důsledku často neprovázaných nebo nedomyšlených změn mohou současnou nedobrou situaci celého českého stavebnictví dále zhoršit a vyvolat dlouhodobou recesi. Riziko se týká všech fází stavebních projektů: od jejich přípravy, zpracování projektové dokumentace až po samotnou realizaci staveb či výrobu stavebních materiálů. Ostatně meziročně se náš obor propadá do ztráty již nyní. ČKAIT proto požádala o neprodlené legislativní řešení níže popsaných naprosto zásadních problémů nového stavebního zákona (NSZ), které zatím zůstávají ve stínu mediálně hojně diskutovaných technických problémů Portálu stavebníka.

Mělo by být možné dokončit stavební zakázky podle dosavadních předpisů platných v době zahájení prací

ČKAIT požaduje, aby byla urychleně přijata novela nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. (NSZ), která v první řadě odstraní jeho současné retroaktivní působení a umožní v přechodném období do 30. června 2027 žádat o povolení všech staveb, jejichž příprava byla zahájena do 30. června 2024, i podle dosavadních předpisů platných v době zahájení prací na stavební zakázce, tedy před účinností NSZ.

Je naprosto nezbytné změnit ustanovení pro přechodné období a umožnit, aby všechny stavební zakázky, které započaly za účinnosti předchozího stavebního zákona (včetně zadávacích řízení a z nich vyplývajících povinností), mohly být do 30. června 2027 povoleny procesně, formálně i obsahově podle staré právní úpravy. Tedy, když se na stavebním projektu začalo pracovat podle starého stavebního zákona, nechť je podle něj i povolen a realizován, a to včetně kolaudace.

Vážné problémy musí řešit stavebníci a projektanti zejména v případech uplatnění § 329 odst. 1) písm. b) NSZ. Žádáme proto o úpravu tohoto ustanovení tak, aby i v případech, kdy byly připravovány stavební projekty s předpokladem zpracování DUR a u nichž však nebylo z nejrůznějších důvodů požádáno o územní rozhodnutí před 1. červencem 2024, bylo možné procesně i obsahově stavbu dokončit podle „starých předpisů platných do 30. června 2024“. Chceme tím předejít z našeho pohledu velmi rizikovým zásahům do stávajících smluvních vztahů mezi zadavatelem a zhotovitelem projektové dokumentace.

V případě uplatnění problematického ustanovení § 329 odst. 1 písm. b) NSZ bude zřejmě nutné k již existujícím smlouvám dílo na zpracování projektové dokumentace uzavřít dodatek. Stavebník a zpracovatel projektové dokumentace se musejí domluvit na nových termínech i rozsahu plnění. Mohou nastat případy, že stavebník jako řádný hospodář bude na projektantovi uplatňovat sankce za nedodržení lhůt, k nimž se jako zhotovitel projektové dokumentace smluvně zavázal v době, kdy o znění nových předpisů nemohl mít nejmenšího tušení. A kdy jejich obsah ani dopady do praxe nemohl ani předvídat.

Komora požaduje i zavedení přechodného období pro používání Portálu stavebníka

Dopady neexistence přechodného období se zaváděním Portálu stavebníka do stavební praxe se týkají naprosto všech stavebníků. Jedná se o jeden z osmi zásadních problémů, na které jsem ministra upozornil v minulém otevřeném dopise z 23. července 2024. Přičemž i přes veškerou Vaši snahu a mnohá jednání, která jsme v srpnu společně vedli, se většinu z nich dosud nepodařilo opravit.

Jedná se například o způsob přihlašování a registr zastupování, který zatím není zprovozněn, a zůstává otázkou, kdy se tak stane a jak poté bude fungovat. Kromě toho panuje nejistota, jak rozhodne ÚOHS a zda bude dodavatel informačního systému moci pokračovat na opravách i v říjnu 2024. Dalším neopominutelným důvodem je, že podle zákona platí pro vyjádření dotčených orgánů fikce souhlasu, tudíž některé úplné žádosti podané na dotčený orgán přes Portál stavebníka z počátku července by mohly termínově spadat do tzv. fikce souhlasu bez podmínek!

To vše jsou vážné důvody, proč požadujeme, aby minimálně po dobu přechodného období nebylo nutné společně s podáním žádosti vkládat projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení stavby do evidence elektronických dokumentací přes Portál stavebníka. Požadujeme v tomto smyslu neprodleně doplnit přechodná ustanovení a umožnit, aby v přechodném období bylo možné podat žádost o povolení stavby u rozpracovaných projektů podle dosavadních předpisů, tedy i v listinné podobě, resp. datovou schránkou. Údajné problémy s konverzí projektové dokumentace jsou opět jen otázkou vhodné legislativní úpravy.

ČKAIT dále požaduje, aby byla novelizována vyhláška č. 131/2024 Sb., o dokumentaci staveb

Přijatá struktura je zbytečně složitá a je nutné ji zpřehlednit. Například základní členění na části D1 až D3 v příloze č. 1 – dokumentace pro povolení stavby není plně kompatibilní s členěním v dokumentaci pro provádění stavby podle příloh č. 8 a č. 9. Rozdíly v názvech stejných typů výkresů u dokumentace pro povolení stavby a dokumentací pro provádění stavby jsou nelogické. Přijatou strukturu je třeba také navázat na ZZVZ, případně v rámci novely definovat novou přílohu s rozsahem dokumentace pro veřejné zakázky.

Komora opakovaně doporučovala, a to od počátku projednávání záměru rekodifikace stavebního práva v minulém i současném volebním období, využít při tvorbě nové vyhlášky o dokumentaci staveb pozitivních změn, které na zrychlení a povolení staveb měla dosavadní dokumentace pro vydání společného povolení, tedy dokumentace pro společné územní a stavební řízení. Ta ve větší míře začala být používána po poslední velké novele starého stavebního zákona v roce 2018.

NSZ v mnoha případech působí retroaktivně

Podle názoru ČKAIT jsou proto ustanovení nového stavebního zákona v platném znění spolu s navazujícími prováděcími předpisy v rozporu se zákazem retroaktivity, tedy zpětné účinnosti (působnosti) právního předpisu. Obecně je pravá retroaktivita pokládána za nepřípustnou legislativní techniku, neboť je v rozporu s požadavkem legitimního očekávání a právní jistoty. Stavebníci a ani projektanti nemohli vědět, kolik a jaké novely NSZ poslanci přijmou, a tedy jaké bude znění pozdější právní úpravy NSZ a prováděcích předpisů ke dni její plné účinnosti. Před nabytím její plné účinnosti se tedy jimi nemohli řídit.

Pokud by stavebníci a projektanti měli předpokládat retroaktivitu nového stavebního zákona, museli by před několika lety zastavit veškerou přípravu stavebních zakázek. Víme o řadě případů, kdy do 30. června 2024 v souladu s tehdy platnými právními předpisy byla zahájena příprava nebo byla rozpracována projektová dokumentace stavebních zakázek a uzavřeny smluvní vztahy. Ty však již nelze dokončit podle tehdy platného starého stavebního zákona a jeho prováděcích předpisů. Celá práce, a k ní vztažené náklady, tak mohou začít nanovo.

Mohou nastat případy, kdy se smluvní strany na dodatku o změnách vyvolaných NSZ a jeho prováděcími předpisy nedohodnou. Stavebník pod vlivem neustále se opakujících tvrzení o údajném zjednodušení projektové dokumentace bude požadovat snížení ceny. Naopak projektant shledá vyšší pracnost nové dokumentace zpracované podle nových vyhlášek a bude požadovat, aby mu tato práce navíc byla zaplacena. Podotýkám, že často výstupy podle nových vyhlášek vyžadují i dotčené orgány podléhající státu – například správa sítí nebo Správa železnic, státní organizace.

Změny smluvních vztahů vyvolané NSZ mohou být v konfliktu se zákonem o zadávání veřejných zakázek

U soukromých zakázek je případná dohoda především otázkou dobré vůle. U veřejných zakázek je však navíc nezbytné dodržet podmínky § 222 ZZVZ, které velmi limitují podstatnou změnu závazku ze smlouvy. Dovolím si připomenout, že u nepředvídaných situací je přípustné navýšení hodnoty ceny zakázky maximálně o 30 %. To však v mnoha případech, kdy bude muset být zpracována zcela nová dokumentace podle nových předpisů, nemusí být dostatečné. Pro mnohé starosty a veřejné zadavatele to znamená takřka bezvýchodnou situaci, kdy opozice bude moci úspěšně napadnout jak případnou změnu závazku, tak i nedokončení díla a tím neúčelné vynaložení finančních prostředků. Pro projektanty a zhotovitele to znamená právní nejistotu a zbytečná jednání o změnách v dříve uzavřených smluvních vztazích.

Obáváme se zahlcení soudů, které budou vzniklé spory řešit. Kdo pak bude odpovědný k náhradám škod, které v důsledku retroaktivity NSZ a situaci ještě více komplikujícího metodického výkladu nové právní úpravy mohou a jistě budou stavebníkům, autorizovaným osobám a případně dalším subjektům ve výstavbě vznikat? Autorizované osoby vyřizující za stavebníka získání povolení stavby od stavebního úřadu jsou ale opět vázány lhůtami, k nimž se stavebníkům zavázaly smluvně. Kdo pak ponese náhrady takto vzniklých škod, které autorizované osoby nemohly nijak ovlivnit?

Stavebníci a autorizované osoby řeší mnoho nejasností s uplatněním pravidel NSZ

V létě jsme ve spolupráci s MMR uspořádali cyklus seminářů a webinářů na téma nový stavební zákon. Autorizované osoby se na nás přesto obrací s řadou otázek, které neumíme zodpovědět. Dotazy proto předáváme na MMR a s příslušnými úředníky je řešíme. Jsme i nadále připraveni se do tvorby novely NSZ i novely vyhlášky o projektové dokumentaci aktivně zapojit, a to nejen jako připomínkové místo Legislativní rady vlády ČR.

Zástupci Představenstva ČKAIT aktivně nabízeli přímý dialog s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, a to průběžně od připomínkování záměru nového stavebního zákona v roce 2018 až po jeho schválení v roce 2021 pod vedením bývalé ministryně Kláry Dostálové (ANO) po jeho následné novely a letos vydané prováděcí předpisy vydané v gesci současného ministra Ivana Bartoše (Piráti). Bohužel i přes veškerou snahu mnohé z podstatných připomínek Komory – jako bylo například varování před přílišným zjednodušením dokumentace pro povolení záměru a následným složitějším procesem před zahájením stavby, které ČKAIT opakovaně po celé roky zasílala řádnou legislativní cestou, nebyly akceptovány, a to ani minulou, ani současnou vládní koalicí.

Z našeho pohledu by bylo chybou opakovat přehlížení některých našich návrhů a požadavků během projednávání NSZ. Stále častěji se ukazuje, že v případě jejich přijetí bychom si ušetřili řadu současných problémů. V otevřeném dopise jsem proto ministra upozornil, že není vhodné opomíjet odbornost již téměř 33 tisíc autorizovaných inženýrů a techniků, členů ČKAIT, kteří s těmito právními předpisy každodenně pracují, když zastupují zájmy stavebníků na všech stranách stavebního procesu, tedy jako technický dozor stavebníka, projektant či zhotovitel stavby. Naše profesní komora není a nemůže být považována za lobbistickou skupinu, ale je nezávislou odbornou organizací, jejíž jedním ze zákonných úkolů je hájit kvalitu vystavěného prostředí a veřejný zájem.

ČKAIT zejména požaduje:

  • Změnit ustanovení pro přechodné období a umožnit, aby všechny stavební zakázky, které započaly za účinnosti předchozího stavebního zákona (včetně zadávacích řízení a z nich vyplývajících povinností), mohly být do 30. června 2027 procesně, formálně i obsahově dokončeny podle staré právní úpravy.
  • Umožnit podání žádosti o povolení stavby, a to včetně projektové dokumentace, podle dosavadních předpisů, tedy i v listinné podobě, resp. datovou schránkou, a nikoliv jen prostřednictvím evidence elektronických dokumentací přes dosud problematický Portál stavebníka (alespoň v přechodném období).
  • Novelizovat vyhlášku č. 131/2024 Sb., o dokumentaci staveb, kterou je nutné zpřehlednit a navázat na zákon o zadávání veřejných zakázek.

Komora opakovaně doporučuje využít pozitivních změn, které na zrychlení a povolení staveb měla tzv. dokumentace pro společné územní a stavební řízení.

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.