Nová norma o přístupnosti a bezbariérovém užívání

V červenci 2024 vyšla nová česká technická norma ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání. Výlučným odkazem ve vyhlášce č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu se norma stala závaznou pro všechny typy staveb. Vzhledem k velkému počtu dotazů přinášíme návod, jak s touto novou normou pracovat.

Stavební zákon č. 283/2021 Sb. ve svém § 149 písm. b) bodu 2 stanoví, že stavba musí být navržena a provedena takovým způsobem, aby při jejím užívání, údržbě nebo provozu byla zohledněna přístupnost pro osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace. Pro změny dokončených staveb platí § 137 odst. 4 stavebního zákona. S účinností nových právních předpisů, zejména vyhlášky č. 146/2024 Sb., vstoupila v platnost také nová závazná česká technická norma ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání.

V otázce přístupnosti jsou tedy předpisy stavebního práva nově uspořádány kaskádovitě do tří úrovní:

  • Nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. stanoví definici přístupnosti a základní požadavky na přístupnost, která se stala součástí podle ustanovení § 145 odst. 1 písm. e) základním požadavkem na stavby a tímto doplnila bezpečnost staveb.
  • Vyhláška č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu, následně konkretizuje rozsah těchto požadavků stavebního zákona pro jednotlivé typy staveb a jejich prostory.
  • Norma ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání pak stanoví konkrétní technické parametry.

Z aplikačního hlediska tedy vyplývá, že je potřebné nejdříve u dané stavby aplikovat stavební zákon, návazně vyhlášku o požadavcích na výstavbu a až poté aplikovat patřičné požadavky ze závazné normy. Všechny požadavky uvedené v normě tedy nejsou plně závazné, závaznost vyplývá z návaznosti na konkrétní požadavky stanovené vyhláškou č. 146/2024 Sb. a pro danou stavbu či účel užívání.

Kdy je třeba novou normu použít?

Nová norma ČSN 73 4001 platí pro navrhování přístupnosti a bezbariérového užívání nových pozemních staveb a staveb dopravní infrastruktury, změny záměru před jeho dokončením, změny dokončené stavby v zastavěném území, v zastavitelných plochách v návaznosti na předpokládané výstavbě. Změnou dokončené stavby podle § 6 odst. 2 stavebního zákona se současně rozumí také změna užívání stavby.

Norma v návaznosti na § 149 písm. b) stavebního zákona platí pro stavby občanského vybavení, stavby pro bydlení, stavby pro výkon práce, komunikace pro pěší a veřejná prostranství.

Základní požadavky na přístupnost se uplatní také u staveb železničních drah, metra, lanovek, přístavišť a civilních letišť sloužících veřejné hromadné dopravě.

Přístupnost podle normy ČSN 73 4001 musí být zachována po celou dobu užívání stavby.

Kdy naopak není nutné normu použít?

Norma neplatí pro stavby rodinných domů a stavby pro rodinnou rekreaci včetně přístupů k nim.

V případě u změn dokončených staveb či pozemků nebo staveb, které jsou kulturní památkou nebo se nacházejí v památkové rezervaci nebo památkové zóně, se požadavky normy uplatní v rozsahu, v jakém to závažné územně technické nebo stavebně technické důvody nebo jiný veřejný zájem nevylučují, a to ve vztahu k ustanovení § 137 odst. 4 stavebního zákona.

U změn dokončených staveb, u staveb v rámci stávajícího uličního prostoru a ve stísněných podmínkách se vychází z možností stávajícího stavu.

Výlučný odkaz na normu zneplatňuje přechodné ustanovení § 332a NSZ.

Vyhláška č. 146/2024 Sb. normu ČSN 73 4001 zezávazňuje výlučně, tzn. v celém rozsahu jednotlivých ustanovení k přístupnosti této vyhlášky o požadavcích na výstavbu, a neumožňuje se odchylné řešení, tzn. pokud ve vyhlášce je v konkrétním paragrafovém ustanovení či odstavci stanoven požadavek na přístupnost, tak závaznost normy je v přímé vazbě na tento konkrétní požadavek. Závaznost vyplývá z této vyhlášky z § 29 odst. 1, jenž stanoví, že stavba podle druhu a účelu musí být navržena a provedena tak, aby splnila požadavky na přístupnost podle normy.

Ve smyslu čl. 45a odst. 2 Legislativních pravidel vlády se jedná o výlučný odkaz na technické normy. Tím se stalo přechodné ustanovení § 332a stavebního zákona obsoletní neboli neaktuální. Zároveň v rámci jeho smyslu již nelze aplikovat vyhlášku č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, a to ani pro dopravní stavby. Tím samozřejmě není dotčeno přechodné ustanovení pro projektové dokumentace v § 329 stavebního zákona.

Norma o přístupnosti se týká i dopravních staveb

Z výše uvedené textace § 29 odst. 1 vyhlášky č. 146/2024 Sb. jasně vyplývá požadavek na všechny stavby, které mají zásadní význam pro přístupnost osob s omezenou schopností pohybu a orientace ve smyslu definice přístupnosti podle § 13 písm. d) stavebního zákona a jež jsou taxativně uvedeny v § 149 písm. b) tohoto zákona.

Znamená to tedy, že závaznost normy ČSN 73 4001 se dotýká také dopravních staveb, neboť pozemní komunikace a veřejná prostranství jsou součástí staveb tohoto výčtu pod bodem 1. Příkladem je např. ustanovení § 29 odst. 3 vyhlášky č.146/2024 Sb., jež stanoví požadavky na komunikace pro pěší, které v zastavěném a zastavitelném území musí umožňovat samostatný, bezpečný, snadný a plynulý pohyb osob s omezenou schopností pohybu nebo orientace. Konkrétní závazné technické parametry jsou následně rozvinuty normou ČSN 73 4001 v kapitole 8 Veřejná prostranství.

Je nutné dodat, že podle § 31 odst. 2 stavebního zákona Ministerstvo dopravy metodicky sjednocuje u staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, staveb drah a civilních leteckých staveb výkon působnosti stavebních úřadů v oblasti požadavků na výstavbu. Vzhledem k tomu, že přístupnost je samozřejmě požadavek na výstavbu, může metodický výklad ohledně závaznosti normy pro tyto typy staveb činit pouze Ministerstvo dopravy.

Z dikce § 333 odst. 1 a 2 nového stavebního zákona lze dovodit, že zmocnění pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a Ministerstvo dopravy je pro oblast dopravních staveb společné, nikoliv dělené. Omezené zmocnění Ministerstva dopravy pro stavby dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, stavby drah a civilní letecké stavby je pod­množinou obecného zmocnění pro všechny druhy staveb. Jde tedy o obdobné dřívější zmocnění Ministerstva pro místní rozvoj ČR podle § 194 písm. a) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě také MMR vydalo dřívější vyhlášku č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, která byla již v návaznosti na novou právní úpravu zrušena.

Prováděcí vyhlášky pro dopravní stavby má zmocnění vydat Ministerstvo dopravy

S ohledem na koordinaci legislativních prací však nejsou záměrně stanoveny podrobné požadavky na druhy staveb, pro něž má zmocnění Ministerstvo dopravy. Ministerstvo dopravy je pak zmocněno vydat vyhlášku, kterou stanoví technické požadavky na stavby dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, stavby drah a civilní letecké stavby a rozsah a obsah projektové dokumentace k těmto stavbám (viz § 333 odst. 2 stavebního zákona). Ve věci dokumentace staveb byla s účinností od 1. srpna 2024 již vydána vyhláška č. 227/2024 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace staveb dopravní infrastruktury.

Podrobné požadavky na přístupnost pro tyto stavby a jejich části by tedy měl vyspecifikovat prováděcí právní předpis Ministerstva dopravy, není-li nebo nebude-li jinými přímo použitelnými právními předpisy, resp. předpisy vyšší právní síly stanoveno jinak. [Pro oblast drah platí např. nařízení Komise (EU) č. 1300/2014 ze dne 18. listopadu 2014, o technických specifikacích pro interoperabilitu týkajících se přístupnosti železničního systému Unie pro osoby se zdravotním postižením a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace (TSI PRM). V letecké dopravě platí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2006 ze dne 5. července 2006 o právech osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace v letecké dopravě].

Popis standardů v normě o přístupnosti má dvě kategorie: závaznou a doporučenou

Podrobné požadavky konkrétního rozsahu přístupnosti stanoví každé jednotlivé ustanovení vyhlášky č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu. Takto jsou například definovány podrobné požadavky přístupnosti například na hygienická zařízení a šatny, stavby pro bydlení a byty, ubytovacího zařízení, sociální služby, výchovu a vzdělávání, sport, obchod atd.

Jak již bylo názorně uvedeno ve vztahu pěších komunikací, konkrétní ustanovení vyhlášky č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu, obsahující požadavek na přístupnost, má přímou vazbu na konkrétní článek či celou kapitolu normy ČSN 73 4001 a netýká se to pouze požadavků stanovených v § 29 vyhlášky. Např. § 30 odst. 2 stanovující požadavky na přístupnost záchodů má přímou vazbu na normu v čl. 12.4 Bezbariérová záchodová kabina. Naopak norma v čl. 12.6 Pisoáry stanoví technické parametry pro tento hygienický prostor, který však není předmětem vyhlášky a požadavků stanovených v § 30 Hygienická zařízení a šatna. V této části pak norma není závazná, ale pouze doporučující.

Popis standardů na přístupnost uvedený v normě ČSN 73 4001 je složen ze dvou typů požadavků.

  • První kategorií jsou závazné požadavky, jejichž splnění je podmínkou právní úpravy (tedy vyhlášky č. 146/2024 Sb.) a považuje se za jejich minimum (musí být). Příkladem je čl. 12.5 Záchodová kabina, který stanoví, že ve stavbách užívaných veřejností, zejména ve stavbách pro sociální služby a zdravotnických zařízení, stavbách pro veřejnou dopravu, musí být jedna běžná záchodová kabina se zvýšenými rozměrovými parametry a s vybavením podle doloženého obrázku 32 v normě.
  • Druhou kategorií jsou požadavky na úrovni doporučení (je vhodné, doporučuje se, má být). A příkladem opět čl. 12.5 Záchodová kabina, který doporučuje navrhovat záchodové kabiny se zvýšenými rozměrovými parametry i v ostatních stavbách občanského vybavení užívaných veřejností s více než třemi záchodovými kabinami v jednotlivých oddělení (v oddělení pro muže a v oddělení pro ženy).

Rozdíl mezi závazností požadavku je tedy patrný ze způsobu formulace požadavku uvedeného v textu normy.

Nová norma o přístupnosti vyvolala opravy jiných norem

Nová norma ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání byla zveřejněna ve Věstníku Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví v čísle 7/2024, dne 8. července 2024. Od srpna 2024 je norma platná (účinná), a tedy i závazná. Z uvedeného vyplývá, že norma v červenci závazná nebyla, nicméně důrazně doporučuji požadavky normy zohlednit i v červenci 2024.

Norma ČSN 73 4001 současně vyvolala opravy stávajících norem, které byly taktéž zveřejněny ve stejném věstníku a byly vydány taktéž v červenci 2024.

Jedná se o:

Závěr: případné nejasnosti je třeba konzultovat na příslušném stavebním úřadě

Při naplňování zákonného požadavku přístupnosti staveb v návaznosti na účinnost vyhlášky č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu a znění nové normy ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání se objevila řada dotazů k aplikaci jednotlivých ustanovení ve vazbě na znění vyhlášky a normy. Dotazy jsou směřovány zejména na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR či ve vztahu samotné normy na Českou agenturu pro standardizaci.

Je nutno připomenout, že Ministerstvo pro místní rozvoj ČR jako ústřední orgán státní správy není zmocněno dávat návody na projektová řešení jednotlivých staveb či na postup v jiných konkrétních záležitostech; může zaujímat pouze obecná stanoviska k aplikaci předpisů stavebního práva. Případné nejasnosti nebo pochybnosti v konkrétní věci lze konzultovat na příslušném stavebním úřadě v místě, popřípadě následně na jemu nadřízeném krajském úřadě.


Tento článek navazuje na článek publikovaný v předminulém vydání Zprávy a informace 3/2024, v němž jsme informovali o nové právní úpravě požadavků na přístupnost, a to jak z pohledu stavebního zákona č. 283/2021 Sb., tak z pohledu vyhlášky č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu.

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.