Dopravní konference v Pardubicích je mimořádným setkáním odborníků s politiky
- Publikováno:
- Rubrika:
- Komentáře:
- Vložte první komentář
Na 13. ročník pardubické konference o dopravě přijelo více než 350 účastníků. Již tradičně se zde setkávají senátoři a poslanci, představitelé Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železnic, Ředitelství vodních cest, starostové měst, obcí a krajů s odborníky ČKAIT a řediteli stavebních a silničních firem.
Dopravní konference se konala 5. září 2024 v Kongresovém centru Paláce Pardubice. ČKAIT jako spolupořadatel přispívá k hladkému průběhu a zachování vysoké úrovně akce. Tradičně jsou na akci zvány osoby, které mají co říci ke strategii Ministerstva dopravy a k tématům rozvoje, financování a budoucnosti dopravní infrastruktury, a to nejen v Pardubickém kraji (program). V úvodní části konference vystoupili tito významní hosté: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, senátor a první náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš, náměstek primátora Statutárního města Pardubice Jan Hrabal, senátorka Mgr. Miluše Horská, místopředseda Představenstva ČKAIT Ing. Radim Loukota a děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice doc. Ing. Libor Švadlenka, Ph.D.
Financování vodní, železniční a silniční infrastruktury v Pardubickém kraji v porovnání s ČR
Ing. Milan Dont, Ph.D., ředitel odboru kanceláře ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury ČR (SFDI), popsal průběh financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v letech 2001 až 2023, vyčíslil celkové čerpání v roce 2024 a jmenovitě uvedl vybrané financované akce v Pardubickém kraji. Do konce srpna 2024 Pardubický kraj zasmluvnil financování silnic II. a III. třídy za 939 mil. Kč a uvolnil 535 mil. Kč. Pro rok 2025 je požadováno z fondu SFDI na plánované akce Správy a údržby Pardubického kraje 528 mil. Kč. (prezentace ke stažení)
Ministerstvo financí pro SFDI na rok 2025 navrhuje vyrovnaný rozpočet: příjmy ve výši 151,3 mld. Kč (113,9 mld. Kč národní zdroje, 37,4 mld. Kč zdroje EU), výdaje na investice ve výši 95,0 mld. Kč a výdaje na neinvestice 56,3 mld. Kč.
Rekonstrukce a výstavba silniční a dálniční infrastruktury v Pardubickém kraji v porovnání s ČR
Ing. Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), uvedl, že čerpání rozpočtu SFDI prostřednictvím ŘSD bylo od roku 2019 každoročně na více než 98 %, profinancování přípravy staveb dálnic a silnic I. třídy v roce 2022 a 2023 z více než 99,5 %. V současné době je ve výstavbě více než 285 km nových silnic a dálnic, z toho přes 100 km bude letos zprovozněno a zahájena výstavba dalších 162 km. V roce 2025 je v plánu zahájit výstavbu 103 km a zprovoznit 79 km nových silnic a dálnic. Přehled staveb v Pardubickém kraji: I/36 Pardubice, Trnová–Fáblovka–Dubina, D35 Litomyšl–Janov, D35 Opatovec–Staré Město, I/36 Sezemice-obchvat, I/2 Pardubice – jihovýchodní obchvat. (prezentace ke stažení)
Železniční stavby v Pardubickém a Královéhradeckém kraji
Bc. Jiří Svoboda, MBA, generální ředitel Správy železnic ČR (SŽ), informoval o tom, že v Pardubickém kraji je v realizaci 8 staveb v hodnotě 16,14 mld. Kč a 27 staveb v hodnotě 158,30 mld. Kč v přípravě. V rámci železničního uzlu Pardubice je rekonstruována zastávka Pardubice-Semtín, stanice Pardubice hlavní nádraží, probíhá rekonstrukce odbavovací haly nádraží v Pardubicích s plánovaným ukončením v závěru roku 2026. Další probíhající nebo plánované akce jsou: Modernizace železničního uzlu Česká Třebová 2024–2031, Modernizace trati Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice 2024–2026, Modernizace trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň 2025–2030, Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň (novostavba dvojice tunelů). (prezentace ke stažení)
Ing. Tomáš Tóth, generální ředitel ČD Cargo a.s., připomněl, že železniční doprava je ekologická a udržitelná, energeticky účinnější a bezpečná. Budoucnost mají rychlé a kapacitní vlaky přepravující velký objem zboží, postupně jsou implementovány technologie. (prezentace ke stažení)
Činnost a největší investice v roce 2024 Pardubického kraje
Ing. Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic (SÚS) Pardubického kraje, popsal priority pro rok 2024, kterými jsou dálniční přivaděče, oprava Wonkova mostu, investiční výstavba a rekonstrukce, opravy a údržba, rekonstrukce mostu v Řečanech nad Labem, komunikace. Investiční výstavba a rekonstrukce v přípravě a realizaci včetně přivaděčů budou stát cca 1,8 mld. Kč, opravy a údržba silnic cca 160 mil. Kč. (prezentace ke stažení)
Miliardy na velké opravy, modernizaci a výstavbu silnic II. a III. třídy v Pardubickém kraji
Mgr. Zdeněk Semorád, vedoucí odboru dopravy Pardubického kraje, informoval o tom, že kraj v roce 2023 uvolnil na investice ohledně silnic II. a III. třídy téměř 3 mld. Kč, stejně tak v letošním roce. V plánu jsou větší investice do oprav mostů, realizuje se přes 100 projektů, 80 dalších projektů se připravuje. Financování je zajištěno z vlastních zdrojů a evropských dotací. Podařilo se dokončit důležitý obchvat Rokytna a Dašic. V roce 2025 v Dolní Čermné začne výstavba prvního dřevobetonového mostu v Pardubickém kraji. (prezentace ke stažení)
Ondřej Perháč, jednatel NEMA Construction s.r.o., představil nové technologie výstavby mostů s využitím průmyslového dřeva jako součást nosné konstrukce mostů.
Oprava mostu Pavla Wonky Pardubice
Ing. Jan Bursa, jednatel MDS Projekt s.r.o., informoval o tom, že oprava podle jejich návrhu probíhá od června 2024, předpokládané dokončení je v říjnu 2025. Zhotovitelem je Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. Přiblížil také historii mostu. Původním projektantem byl Ing. Hynek Hlasivec, zemní práce zahájeny v prosinci 1955, v květnu 1956 práce na stavbě mostu a 5. ledna 1960 byl most otevřen jako most Československo-sovětského přátelství. V roce 1990 přejmenován na most Pavla Wonky. Rekonstrukce probíhaly v letech 1965, 1979, 1982 (výměna kabelů), 1987 (při opravě most uzavřen pro veškerou dopravu na čtyři měsíce) a 2006. V roce 2018 se uskutečnila diagnostika kabelů a v roce 2023 hodnocení koroze. (prezentace ke stažení)
Vaše názory
Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.