Otevřený dopis ministrovi Bartošovi identifikoval osm zásadních problémů Portálu stavebníka

Po prvních třech týdnech ostrého provozu Portálu stavebníka představitelé Komory definovali osm naprosto zásadních a šest drobnějších chyb. Ty byly popsány v otevřeném dopise ČKAIT ministrovi MMR z 25. července 2024. Ing. Radim Loukota doplňuje informaci o tom, zda a jak se tyto chyby ke konci srpna podařilo odstranit.

1. Chybí přechodné období pro zavádění Portálu stavebníka

Od 1. července 2024 není možné podat dříve zpracovanou projektovou dokumentaci ani v listinné podobě, ani datovou schránkou (současné právní předpisy neumožňují pro tento účel papírové výkresy autorizovaně konvertovat do digitální podoby), ale pouze přes Portál stavebníka. To je zásadní problém, a to nejen proto, že Portál stavebníka v mnoha směrech nefunguje v souladu s právními předpisy a že ještě v polovině srpna nebyla řada dotčených orgánů do systému připojena. Existují totiž i mimořádné případy, například vážná nemoc nebo úmrtí projektanta dokumentace vypracované a orazítkované do 30. června 2024 v listinné podobě. Tuto projektovou dokumentaci již stavebník nemůže přiložit k žádosti o povolení stavby, neboť vážně nemocná nebo zemřelá osoba nemůže získat ani použít elektronické autorizační razítko (EAR).

Radim Loukota: Ke konci srpna nebylo zahájeno řešení tohoto požadavku. I když na začátku srpna proběhlo několik jednání mezi ČKAIT a MMR s cílem vypořádat připomínky Komory, tento požadavek nebyl akceptován. Komora proto akcentovala nutnost přechodného období dalším otevřeným dopisem s návrhem na novelu NSZ ze 14. srpna. Ministr odpověděl hned 19. srpna, že toto není možné. Komora se bude i nadále snažit tento požadavek prosadit. Při projednávání v Senátu ČR dne 21. srpna legislativní změnu přechodného období požadovali i senátoři. Se stejným požadavkem se obrací na ministerstvo i zástupci měst a obcí, i úředníci stavebních úřadů, kteří dokonce hrozili i stávkou. Přijmout novelu NSZ ve stavu legislativní nouze požadovali i všichni členové SIA (Komora je jedním z jejich dvanácti členů). Společně jsme se dalším otevřeným dopisem obrátili na celou vládu ČR.

2. Přihlašování jen pro fyzické osoby

Přístup do Portálu stavebníka je jen přes konkrétní fyzickou osobu – identitu občana. Právnická osoba se do systému nepřihlásí a musí být zastoupena fyzickou osobou. To je diskriminační. Navíc pokud je žadatelem nebo žadatele zastupuje právnická osoba, která podává více žádostí a zaměstnává více lidí, kteří vyřizují povolení, další osoba se do podaných žádostí nedostane. Zásadně chybí možnost zastupitelnosti. V případě nemoci, dovolené nebo ukončení pracovního poměru se firma k rozpracovaným žádostem nedostane. Firma také nemá žádný přehled o tom, jak se jednotlivé žádosti vyřizují, a nemá možnost se k těmto údajům dostat, případně nahradit svého pracovníka jiným. Jde o zásadní nedostatek systému daný tím, že uživatel se loguje pouze přes Identitu občana. U velkých stavebních zakázek to znamená značný problém.

Radim Loukota: V původním zadání pro zhotovitele softwaru Portálu stavebníka nebylo požadováno, aby žadatelem o stavební povolení mohla být i právnická osoba. Je přislíbeno jen částečné řešení, a sice to, že po kompletním spuštění Registru zastoupení (ReZa) budou moci být fyzické osoby zastoupeny.

3. Neuvádí se údaje o autorizaci ani IČO zpracovatele projektové dokumentace

V průvodním listu žadatel identifikuje zpracovatele projektové dokumentace jedním z devíti dokladů (OP, pas, doklad o pobytu...). Není však možné zadat ani jeho číslo autorizace ani IČO.

Radim Loukota: To, že se zpracovatel projektové dokumentace nemůže identifikovat prostřednictvím čísla autorizace nebo IČO, považujeme za naprosto zásadní nedostatek systému! Na začátku srpna reagovalo MMR na otevřený dopis ČKAIT a v polovině srpna začalo jednat s ČKAIT a s ČKA o uzavření memoranda o spolupráci na sdílení údajů z databáze autorizovaných osob s Portálem stavebníka.

4. Nepohodlné a nefunkční podání žádosti o vyjádření dotčených orgánů

Všechny údaje o stavbě/záměru se v každé žádosti pro projednání s dotčenými orgány musí vyplňovat opakovaně, pro každý dotčený orgán znovu. Je to velmi nepohodlné, neboť systém si nepřebere údaje z předchozího formuláře podání žádosti o povolení záměru. Aktuálně jde o daleko pracnější a časově náročnější proces než před spuštěním Portálu stavebníka. Pro projektanty by tak nyní bylo pohodlnější rozeslat žádosti o vyjádření dotčeným orgánům prostřednictvím datové schránky. Bohužel přes datovou schránku mohou poslat dotčenému orgánu jen žádost, projektová dokumentace musí být nahrána na Portál stavebníka.

Radim Loukota: Ke konci srpna tento problém nebyl odstraněn. Podle sdělení MMR se na odstranění problému pracuje.

5. Příslušnost ke stavebnímu úřadu

I když se v žádosti vyplní údaje o katastru a druhu stavby, v němž se stavební záměr nachází, systém neurčí, kterému stavebnímu úřadu žádost přísluší. Žadatel si to musí zjistit a zadat sám.

Radim Loukota: Ke konci srpna tento problém nebyl odstraněn. Podle sdělení zástupce MMR se nejedná o jednoduchou a snadno řešitelnou záležitost. Podle správního řádu je ale v podstatě možno podat žádost kamkoliv. Správní orgán má za povinnost, pakliže mu žádost nepřísluší, přeposlat/předat žádost na správné místo.

6. Kontrola formálních chyb v rozpracovanosti

Na Portál stavebníka lze nahrát v zásadě cokoliv a systém nekontroluje formální chyby v rozpracovaném podání. Portál stavebníka u rozpracované žádosti nerozlišuje, jestli je dokument nahrávaný v požadovaném formátu a jestli je správně digitálně podepsán.

Radim Loukota: Bylo přislíbeno, že v blíže neurčený čas to bude vyřešeno, včetně kontroly správného typu archivního PDF.

7. Skupiny staveb podle NSZ

Stavebník nevyplňuje, do jaké skupiny staveb povolovaný záměr spadá – tedy zda se jedná o jednoduchou, vyhrazenou nebo ostatní stavbu, které se liší požadavky na povolení, na projektovou dokumentaci, kolaudaci, provádění i odstranění – viz právní analýza publikovaná v Z+i ČKAIT 3/2024.

Radim Loukota: MMR nepovažuje tento nedostatek za podstatný problém. Projektant zodpovídá za správnost a úplnost projektové dokumentace, kterou zpracoval.

8. Chybí verzování aktualizací

Aktualizace systému Portálu stavebníka probíhá průběžně, aniž by byly označovány verze systému. Projektant pracuje v nějaké verzi a „pod rukama“ se mu mění tak, jak jsou opravovány některé nedostatky a doplňovány chybějící funkce, aniž by o tom byl jako aktivní uživatel informován.

Radim Loukota: Oprava byla přislíbena, ale ještě v polovině srpna verzování softwaru nebylo zavedeno. Zpočátku se o probíhajících aktualizacích nikde nemluvilo, později jsme byli informováni o změnách softwaru prostřednictvím sociálních sítí pana ministra nebo jeho dopisem. Nyní jsou alespoň některé změny popisovány v návodu pro uživatele. To je určitě změna k lepšímu. Uvidíme, kdy se konečně dočkáme označení verze aktuálního softwaru. Nechápu, proč to v jedné části digitálního povolovacího řízení nejde a v jiné s tím není problém. Vždyť by se stačilo podívat na Informační systém digitální mapy veřejné správy (IS DMVS), který je jedním ze čtyř portálů digitálního povolovacího řízení a který od samotného spuštění pilotního provozu (sic!) uvádí i číslo aktuální verze softwaru!

Z méně závažných vad spíše „kosmetického“ charakteru Komora upozornila na tyto nedostatky:

  • Při zadávání země je vždy jako první Afghánistán. Neopraveno – stále Afghánistán.
  • Nově stavebník vyplňuje zatřídění stavby podle číselníku statistického úřadu, dosud to dělal úřad, je to jen práce navíc. Neopraveno – prý je to požadovaná vlastnost.
  • Osnovou se uživatel dopředu dostane vždy jen o jednu stránku, byť je osnova klikatelná. Zpátky může „skákat“ o libovolný počet stránek. Opraveno.
  • Položky v Menu lze vybrat, jen když jedete myší shora, ze­zdola je nevyberete. Opraveno.
  • Nápověda při zadávání je case-sensitive, nenajde „žižkov“, musí se začít velkým písmenem „Žižkov“. Opraveno.
  • Z ARESu systém podle IČO nenajde nic, uživatel zadává vše ručně stále dokola. Údaje o sobě také vyplňuje v žádosti ručně, přitom je do systému přihlášen skrze prokazatelnou identitu. Opraveno.

Na otevřený dopis ČKAIT reagovalo MMR výzvou ke spolupráci

Během prvních deseti srpnových dnů byli zástupci Komory 4× pozváni na MMR, aby se zapojili do identifikace a řešení problémů Portálu stavebníka. Měsíc po spuštění, tedy 1. srpna, se zástupci obou Komor (ČKAIT i ČKA) mohli poprvé sejít s tvůrci Portálu stavební správy (Portál stavebníka), konkrétně s firmou Principal engineering s.r.o. Jednání se uskutečnilo na MMR za přítomnosti L. Černohorského, náměstka ministra, a Ing. arch. Petra Klána, ředitele odboru digitalizace a informačních systémů MMR. „Vybraný dodavatel měl komunikovat lépe s námi jako s profesními komorami a lidmi, kteří do systému podáváme žádosti. Poprvé jsme zjistili, kdo je dodavatelem toho systému. Zjistili jsme, že na systému pracoval od konce loňského prosince. Shodli jsme se, že první schůzka měla proběhnout již během ledna,“ shrnul mimo jiné Ing. Radim Loukota, místopředseda ČKAIT, následující den v desetiminutovém živém vstupu na ČT 24.

Portál stavebníka byl celé léto ve středu zájmu všech sdělovacích prostředků. Představitelé Komory se k problémům vyjadřovali na ČT1, ČT24, TV Prima, Českém rozhlase, Seznamzpravy.cz, Lidovky.cz, Idnes.cz, Tyden.cz, Novinky.cz, v Hospodářských novinách, servisu ČTK, týdeníku Respekt, v Deníku N…

Na druhé schůzce 6. srpna, které se účastnili pouze tři zástupci ČKAIT (R. Špalek, R. Loukota, R. Hnízdil) a tři zástupci MMR (ministr I. Bartoš, vrchní ředitelka L. Šteigrová-Gergelová, náměstek L. Černohorský), se začalo konkrétně jednat i o tom, jak propojit portál s databází autorizovaných osob ČKAIT.

Zástupcům ČKAIT bylo přislíbeno, že přednostně budou řešeny tři z hlavních nedostatků uvedených v otevřeném dopise ministrovi a to:

  • zastupitelnost žadatele o stavební povolení,
  • způsob oslovování dotčených orgánů,
  • zavedení verzování změn systému Portálu stavebníka.

Proces digitalizace tak, jak byl nastavený, vyžaduje značnou odhodlanost uživatelů

Inženýři, technici i stavitelé dávají přednost exaktní práci a projektování před administrativními aspekty práce a neustálým vyhodnocováním dopadů legislativních produktů našich zákonodárců. Ochota a schopnost vstřebávat soustavně se měnící nové právní předpisy a přizpůsobovat jim projektovou činnost a povolovací procesy není ani mezi autorizovanými osobami nekonečná. Situace se pro mnoho stavebních inženýrů a techniků stává neúnosnou. Kdy mají projektovat a stavět, když musí neustále sledovat, co za funkce přibylo v Portálu stavebníka, které nedostatky byly odstraněny, které dosud nikoliv.

Kvůli stále složitějšímu právnímu prostředí a nejistotě, zda od zítřka nezačnou platit další nové předpisy, může aktivní projektovou činnost ukončit řada projektantů. Setkáváme se s tím, že mnoho starších projektantů nyní vážně uvažuje, že odejdou do plného důchodu, ti mladší chtějí opustit profesi a najít si jinou lépe placenou, méně náročnou a méně odpovědnou práci. V případě stavebnictví je vedle správného načasování důležité také to, aby v něm zůstali lidé, kteří budou i nadále vykonávat tuto krásnou, ale mimořádně náročnou a odpovědnou činnost, a budou chtít projektovat a stavět i podle pravidel nového stavebního zákona.

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.