Rozhovor o zkušenostech s podáním žádosti o povolení stavby prostřednictvím Portálu stavebníka
- Publikováno:
- Rubrika:
- Komentáře:
- Vložte první komentář
Jedním z těch, kdo hned 1. července 2024 vyzkoušel digitalizaci povolovacích procesů a pokusil se prostřednictvím nového Portálu stavebníka podat žádost o povolení stavby, byl i Ing. Radim Loukota, místopředseda Představenstva ČKAIT. V rozhovoru mimo jiné uvádí, že i přes současné nepohodlí digitalizaci stavebního řízení potřebujeme a že v budoucnu nám snad opravdu práci ušetří.
Stal jste se jedním z „beta testerů“ Portálu stavebníka. Jak se vám s ním pracovalo, když jste ho hned po jeho spuštění poprvé otevřel? Jaký jste z něj měl dojem?
Na první pohled to vypadalo jako normální jednoduché a srozumitelné prostředí. Ale jen do chvíle, než jsem začal pracovat. Bylo to jako návrat v čase. Musel jsem se podívat do kalendáře, jestli se opravdu píše rok 2024. Pracovní postupy byly totiž stejně uživatelsky vstřícné jako kdysi dávno na operačním systému MS DOS, AutoCADu 2.6 a textovém editoru T602 na baňkových monochromatických monitorech 12−14“. Myslel jsem, že tato doba je již pryč a že toto snad nikdo nemůže myslet vážně. Ale bohužel asi myslel.
Co je podle vás hlavním problémem Portálu stavebníka po měsíci a půl jeho spuštění?
Že není promyšlen a realizován tak, aby usnadnil a zkrátil práci uživatelů Portálu stavební správy (PSS), tj. buď přímo žadatelů, nebo nás živnostníků a projektantů, kteří za stavebníka vyřizujeme inženýrskou činnost.
Jak se nyní komunikuje s dotčenými orgány přes Portál stavebníka?
Zatím komunikuji s dotčenými orgány přes datovou schránku. Sice vím, že to asi není správně a v souladu s metodickými doporučeními MMR, ale pokud to dotčené orgány akceptují, pak je to rychlejší a vyhnu se verzování podané projektové dokumentace. Teď se chystám přes Portál stavebníka požádat stavební úřad a dotčené orgány o předběžnou informaci podle § 174 NSZ a podle § 2 vyhlášky č. 149/2024 Sb.
To by podle doporučení MMR měla být správnější cesta, jak se vyhnout verzování podané projektové dokumentace. Zatím ale není jisté, že všechny dotčené orgány budou do systému zapojeny. Podle vyjádření ministra jich minulý týden chybělo už jen 200 z 1 400!
Nyní se jedná o uzavření Memoranda mezi MMR, ČKAIT, ČKA a ČZK o sdílení databází autorizovaných osob. Není to šest týdnů po spuštění portálu trochu pozdě?
Je to pozdě. Vůbec nechápu, že se mohlo takto zapomenout na autorizační zákon č. 360/1992 Sb., který už 32 let definuje vybrané činnosti ve stavebnictví.
Rozumíte důvodům, proč podle MMR nebylo možné, aby Portál stavebníka byl testován v ostré online verzi včetně funkcí před jeho spuštěním?
Nerozumím. Prý to byly zákonné důvody. Ale spustit tak velký systém bez pilotního provozu byl velký risk a tento risk asi nevyšel. A to nechci hodnotit část, v níž pracují stavební úřady, kde jsou zřejmě ještě větší problémy. Je to nepochopitelné o to více, že Informační systém digitální mapy veřejné správy (IS DMVS) v pilotním provozu byl, a to od 1. dubna 2024.
Můžete na základě jednání s MMR vysvětlit, proč NSZ zatím nepřipouští v přechodném období použít i dosavadní způsob podání tedy v listinné podobě, resp. datovou schránkou?
Tomu už vůbec nerozumím. Všichni jsme věděli, že spuštění digitalizace budou provázet problémy, a to nejen proto, že se jedná o velmi komplexní úkol, který vyžaduje zapojení velkého počtu dotčených orgánů, úředníků a dalších osob, ale i proto, že stát IT zakázky neumí a má s nimi vždy problémy. Stačí si vzpomenout, co provázelo spuštění registru vozidel v roce 2013 nebo první elektronický nástroj pro zadávání veřejných zakázek NEN v roce 2017.
Kdyby bylo možné, aby se spustil Portál stavebníka a zároveň po určitou dobu bylo možné komunikovat se stavebními úřady stejně jako dříve, pak by stavebníci a úředníci nebyli v současné patové situaci. Připadá mi to, jako by navrhovatelé tohoto striktního zákonného požadavku nejen neměli žádný pud sebezáchovy, ale ani trochu ohleduplnosti ke stavebníkům, projektantům, stavitelům i úředníkům. Ti všichni jsou nyní v pasti Portálu stavebníka, nového stavebního zákona, prováděcích předpisů a nejrůznějších výkladů toho, jak se má nyní postupovat, když někdo chce povolit, postavit nebo zkolaudovat nějakou stavbu.
Kdy si myslíte, že bude Portál stavebníka plně funkční?
Nejde jen o funkčnost, ale měl by hlavně ušetřit čas a zkrátit lhůty. Když bude funkční a bude to trvat několikrát déle, tak je to o ničem. Jestliže v roce 2023 bylo v ČR povoleno cca 77 000 záměrů, jednoduchými počty zjistíte, že když jenom zadání žádosti bude trvat o hodinu déle, tak jde celkem o 38 let plného pracovního úvazku jednoho člověka – tedy celý jeden profesní život. Jenže ona to není jen jedna hodina. Jak jsem odpovídal 2. srpna 2024 na ČT24, dávám tomu minimálně rok. A bude nás to všechny stát docela dost peněz.
Kolik času jste během letošních prázdnin věnoval definování chyb a nedostatečných funkcionalit portálu a následným jednáním s MMR o jejich nápravě?
Každá novinka z informačních technologií, ať už jde o HW, či SW, mě osobně velmi zajímá, proto si úplně přesně tento čas neeviduji. Ale byly to už desítky hodin mého volného času, které jsem musel vynaložit, abych posléze mohl dělat svou práci, což je projektování dopravních staveb, a nikoliv opravování a testování informačního systému stavební správy. I když jsem připraven přispět k odstranění porodních bolestí PS, nikdy nevím, zda a nakolik MMR a jeho dodavatelé komorové připomínky vyslyší. Takže nezbývá než doufat.
Co byste poradil začínajícímu uživateli Portálu stavebníka?
Všem doporučuji se přihlásit a začít se učit s ním pracovat. Můžete si založit záměr a zase ho smazat, takže není třeba se bát zkoušet jednotlivé funkcionality. Určitě je nutné si přečíst uživatelskou příručku.
Nenapadá vás občas, že by bylo lepší na digitalizaci zapomenout a vrátit se k listinné projektové dokumentaci?
To určitě ne. Jsem však přesvědčen, že i přes současné nepohodlí digitalizaci stavebního řízení potřebujeme a že v budoucnu nám snad opravdu práci ušetří. Nakonec to bude stejně intuitivní jako vaření a nebudeme muset bádat, proč něco děláme. Je to jako jakýkoliv jiný nový software, po čase si nebudeme umět představit, jaké to bylo pracovat bez něj.
Co nás tedy čeká v nejbližších měsících?
Co nás čeká, popsal pan ministr Bartoš v tzv. plánu rozvoje v rámci PSS a ISSŘ z 26. srpna 2024. Na jednání 27. srpna 2024 na MMR nám přislíbil pravidelné setkávání na půdě MMR s firmou Principal engineering s.r.o., která pro MMR zajišťuje služby „Technického dozoru investora při implementaci informačního systému“ Tímto způsobem bychom měli aktivně řešit připomínky AO, a přispět tak k odstraňování chyb tohoto informačního systému. Připomínky AO sbíráme na našem formuláři.
Vaše názory
Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.