Jak nový stavební zákon změnil právní požadavky na statiku a nosné konstrukce

Současná odborná i mediální sféra se zabývá jistě oprávněnou kritikou průběhu digitalizace stavebního řízení. Stavební praxe se ale netýká jen digitalizace, ale i funkčnosti dalších předpisů spojených s návrhem staveb. Z pozice projektanta sem patří struktura dokumentace a vymezení základních požadavků na stavby. Zejména pro pozemní stavby je nová struktura projektové dokumentace složitá a s řadou nedostatků. V tomto textu se zaměřím na právní problémy a postřehy týkající se nosných konstrukcí staveb.

Od prvního července 2024 platí pro návrh konstrukcí staveb ustanovení nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. (NSZ) a prováděcích vyhlášek. Pro návrh nosných konstrukcí se jedná zejména o vyhlášku o požadavcích na výstavbu č. 146/2024 Sb. a vyhlášku o dokumentaci staveb č. 131/2024. Tyto vyhlášky uvádějí požadavky na obsah a rozsah návrhu, dokumentace a provedení nosných konstrukcí staveb.

Požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu jsou v NSZ uvedeny mezi sedmi základními požadavky na stavby

Požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu stavby jsou uvedeny na prvním místě mezi sedmi základními požadavky na stavby, jejichž výčet obsahuje § 145 zákona č. 283/2021 Sb.:

(1) Stavba musí být navržena a provedena tak, aby byla vhodná pro určené využití a po celou dobu trvání plnila při běžné údržbě a působení běžně předvídatelných vlivů základní požadavky na stavby, kterými jsou

  1. mechanická odolnost a stabilita,
  2. požární bezpečnost,
  3. ochrana zdraví,
  4. ochrana životního prostředí,
  5. bezpečnost a přístupnost při užívání, provozu a údržbě,
  6. úspora energie,
  7. udržitelné využívání přírodních zdrojů.

Pozn.: Jednotlivé odkazy v zákoně upozorňují na další návaznost jiných předpisů.

V uvedeném textu zákona bych rád upozornil na formulaci „po celou dobu trvání plnila při působení běžně předvídatelných vlivů“. Tento text má v podstatě dva aspekty:

  • Za prvé v důsledku říká, že stavba nemá omezenou životnost a po celou dobu jejího trvání bez ohledu na stáří, opotřebení a degradaci materiálů má plnit základní požadavky. To v oblasti mechanické odolnosti i nosnosti znamená plnit návrhové statické parametry po celou dobu trvání.
  • Druhým aspektem je působení běžně předvídatelných vlivů. Tím můžeme myslet normové hodnoty, ale takto to není na rozdíl od textu v původní vyhlášce přesně definováno. Předvídatelné vlivy mohou být i jiné skutečnosti, zejména z pohledu právního výkladu.

Je škoda, že vysvětlení daných požadavků nebo jejich zpřesnění nebylo uvedeno v navazující vyhlášce o požadavcích na výstavbu. Návrhy ČKAIT byly v této oblasti několikrát předkládány.

Dřívější požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu byly v některých bodech formulovány přesněji

Současné požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu jsou uváděny v § 146 nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. Jedná se o následující znění.

(1) Stavba musí být navržena a provedena tak, aby účinky zatížení a nepříznivé vlivy prostředí, kterým je vystavena během výstavby a užívání, neměly za následek

  1. náhlé nebo postupné zřícení stavby nebo její části,
  2. nepřípustné deformace, které mohou narušit stabilitu stavby, mechanickou odolnost a funkční způsobilost stavby nebo její části,
  3. poškození částí stavby nebo technických zařízení anebo instalovaného vybavení v důsledku deformace nosné konstrukce,
  4. poškození stavby v míře nepřiměřené původní příčině,
  5. ohrožení provozuschopnosti dopravní a technické infrastruktury v dosahu stavby nebo staveniště,
  6. poškození stavby vlivem nepříznivých účinků podzemních vod nebo dynamickými účinky povodňových průtoků, popřípadě hydrostatickým vztlakem při zaplavení,
  7. ohrožení průtočnosti koryt vodních toků, popřípadě údolních profilů mostů a propustků.

(2) Stavby umístěné v dosahu účinků hlubinného dobývání nebo v dosahu seizmických účinků se navrhují též s ohledem na předpokládané deformace základové půdy, způsobené projevy důlní nebo seizmické činnosti na povrchu.

Za platnosti starého stavebního zákona byly požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu uvedeny v § 9 vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby. Tato pravidla platila až do 1. července 2024 a nebyla plně převzata do nové právní úpravy. Pro větší názornost je text převzatý ze staré vyhlášky do nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. vyznačen tučně. Text bez ztučnění zmizel, v nové právní úpravě se nevyskytuje a platil tedy jen za starého stavebního zákona, kdy byl uveden ve vyhlášce č. 268/2009 Sb.

(1) Stavba musí být navržena a provedena v souladu s normovými hodnotami tak, aby účinky zatížení a nepříznivé vlivy prostředí, kterým je vystavena během výstavby a užívání při řádně prováděné běžné údržbě, nemohly způsobit

  1. náhlé nebo postupné zřícení, popřípadě jiné destruktivní poškození kterékoliv její části nebo přilehlé stavby;
  2. nepřípustné přetvoření nebo kmitání konstrukce, které může narušit stabilitu stavby, mechanickou odolnost a funkční způsobilost stavby nebo její části, nebo které vede ke snížení trvanlivosti stavby;
  3. poškození nebo ohrožení provozuschopnosti připojených technických zařízení v důsledku deformace nosné konstrukce;
  4. ohrožení provozuschopnosti pozemních komunikací a drah v dosahu stavby a ohrožení bezpečnosti a plynulosti provozu na komunikaci a dráze přiléhající ke staveništi;
  5. ohrožení provozuschopnosti sítí technického vybavení v dosahu stavby;
  6. porušení staveb v míře nepřiměřené původní příčině, zejména výbuchem, nárazem, přetížením nebo následkem selhání lidského činitele, kterému by bylo možno předejít bez nepřiměřených potíží nebo nákladů, nebo jej alespoň omezit;
  7. poškození staveb vlivem nepříznivých účinků podzemních vod vyvolaných zvýšením nebo poklesem hladiny přilehlého vodního toku nebo dynamickými účinky povodňových průtoků, případně hydrostatickým vztlakem při zaplavení;
  8. ohrožení průtočnosti koryt vodních toků, případně údolních profilů, mostů a propustků.

(2) U staveb sloužících k zajištění zásobování odběratelů energií a dalších vybraných staveb, jejichž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit, musí být konstrukce navrženy a provedeny tak, aby nedošlo k nepředvídanému trvalému ani dočasnému ohrožení provozuschopnosti stavby jako celku.

(3) Stavební konstrukce a stavební prvky musí být navrženy a provedeny v souladu s normovými hodnotami tak, aby po dobu plánované životnosti stavby vyhověly požadovanému účelu a odolaly všem účinkům zatížení a nepříznivým vlivům prostředí, a to i předvídatelným mimořádným zatížením, která se mohou běžně vyskytnout při provádění i užívání stavby.

(4) Stavby umístěné na území v dosahu účinků hlubinného dobývání nebo v dosahu seizmických účinků se navrhují též s ohledem na předpokládané deformace základové půdy, způsobené projevy důlní nebo seizmické činnosti na povrch.

(5) V záplavovém území

  1. konstrukce staveb pod úrovní hladiny, pro kterou bylo stanoveno záplavové území, musí být navrženy na mimořádné zatížení, zejména při povodni a jejím opadnutí;
  2. při povodni musí stavebně technické řešení staveb umožňovat gravitační odtok vody z nejnižšího podlaží nebo musí být navrženo zařízení pro jednoduché odčerpávání vody z budov;
  3. nejnižší obytné podlaží se navrhuje tak, aby nosná konstrukce podlah byla nad úrovní hladiny rozhodné pro stanovení záplavového území;
  4. pokud je stavba, některá její část nebo součást chráněna před vniknutím vody při povodni, musí být odolná také proti vyplavání a překlopení. Pro podzemní nádrže na látky, které mohou ohrozit jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, je požadován stupeň bezpečnosti 2 a vyšší nebo posouzení mezních deformací připojovacích potrubí.

Z porovnání textu obou předpisů je vidět komplexnější sestavu požadavků v původní vyhlášce

Požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu byly dnes posunuty z původní vyhlášky do úrovně zákona a jejich text byl upraven a zestručněn. Je škoda, že zpracovatel nové vyhlášky o požadavcích na výstavbu jednotlivé požadavky blíže nevysvětlil a nedoplnil přímo v textu vyhlášky. Určité zdůvodnění v odůvodnění nebo metodických pokynech není textem vyhlášky a nepřináší nové poznatky. Nelze ani počítat s tím, že veškeré postupy jsou v normách, které obsahují konkrétní hodnoty, výpočtové postupy a konstrukční zásady. Obecné postupy k navrhování konstrukcí nebo jejich změn chybí, stejně jako upřesnění vhodné ke stanovení životnosti staveb.

Obecně je nyní jiný také poměr mezi obsahem a rozsahem dokumentací na stavební povolení a pro provádění staveb. A to je další téma, nejen v oblasti dokumentace pro statiku stavby. Přináší více práce v návrhu stavby pro stavební povolení, nežli na první pohled z textu vyhlášky vyplývá.

Závěrečné doporučení pro autorizované osoby

Bylo by proto velmi vhodné, aby došlo poměrně rychle k úpravě citovaných předpisů. Jinak zde vidím, díky vágní definici, značné nebezpečí ve zneužití při právních sporech. Úprava by usnadnila práci autorizovaných osob při návrhu konstrukcí a vymezení jejich budoucí odpovědnosti v případných právních sporech. Pokud texty předpisů zůstanou, doporučuji, aby si každá autorizovaná osoba při své práci uvědomila možné důsledky vyplývající z citovaných požadavků v tomto textu a tomu přizpůsobila svoji činnost.

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.