Pozitivní i negativní stránky solární energie

Budoucnost solární energie je doslovně zalita sluncem. Stálý vývoj fotovoltaiky a její rostoucí produkce vede nejen k stále výkonnějším panelům, ale i ke snížení ceny panelů. Globální změna klimatu kuriozně zvyšuje výkon zařízení díky vyššímu podílu slunných dnů. Před případným umístěním fotovoltaiky nebo solární elektrárny na stávající střeše se ale nesmí zapomínat na statické posouzení. To je nutné nejen z hlediska zvýšeného statického zatížení, ale i zvýšeného zatížení větrem a sněhem.

Zajímavé je porovnání využitelnosti solárních panelů na jižním okraji Skotska a v ČR. Z úvodního obrázku je vidět, že fotovoltaické panely jsou vhodné pro jakoukoliv zeměpisnou šířku. S ohledem na délku plného slunečního svitu mohou uspokojivě fungovat i v oblastech blíže polárním kruhům.

Klady solárních technologií jsou obecně známé. Pro jejich provoz není třeba žádné palivo. Nevznikají žádné emise, jiné škodlivé látky nebo hluk z pohyblivých dílů. Zařízení prakticky nevyžaduje obsluhu a snadno se reguluje. Umožňuje využívat střechy obytných domů, případně může být zemědělský pozemek pod panely využíván i nadále jako pastvina. Dalším zajímavým řešením jsou fotovoltaické fólie. Odpadem z výroby solární energie je pouze vlastní zařízení při jeho likvidaci po vyřazení z provozu. Na tuto položku se však nesmí zapomínat a musí být zahrnuta do nákladů.

Hlavním negativem využívání solární energie je její nekontinuální získávání. Je třeba počítat s rozdíly mezi dnem a nocí, proměnlivým počasím, ročním obdobím. Proto je pro využití solární energie nutné instalovat i bateriové úložiště, tedy další zařízení, které vyžaduje kontrolu i občasnou údržbu. Pokud jde o instalaci na střechu domu, je nutné zjistit, že střecha je dostatečně nosná. Střešní FVE omezí použití střešních oken.

Právní předpisy vztahující se k využití obnovitelných zdrojů energie (OZE)

Povolování OZE se řídí stavebním zákonem č. 283/2021 Sb. Ministerstvo pro místní rozvoj k tomu vydalo Metodické doporučení pro povolování a realizaci staveb pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů a instalací využívající obnovitelný zdroj energie (např. fotovoltaika na střeše či na obvodovém plášti stavby) podle zákona č. 283/2021 Sb. ve formě přehledné tabulky, která je vztažena k právnímu stavu ke 3. dubnu 2025.

Mezi další právní předpisy patří:

  • vyhláška č. 16/2016 Sb. – podmínky připojení výroben elektřiny, distribučních soustav a odběrných míst konečných zákazníků k elektrizační soustavě, způsob výpočtu podílu nákladů spojených s připojením a se zajištěním požadovaného příkonu, podmínky dodávek elektřiny a způsob výpočtu náhrady škody při neoprávněném odběru elektřiny;
  • vyhláška č. 8/2016 Sb. – podrobnosti udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích, členění licencí pro účely regulace, vzory žádostí k udělení, změně a zrušení licence, náležitosti prohlášení odpovědného zástupce, způsob určení vymezeného území a provozovny, prokázání vlastnického nebo užívacího práva k užívání energetického zařízení, podrobnosti o finančních a technických předpokladech a způsobu jejich prokazování pro jednotlivé druhy licencí, podrobnosti prokazování odborné způsobilosti;
  • vyhláška č. 79/2022 Sb. – o technicko-ekonomických parametrech pro stanovení referenčních výkupních cen a zelených bonusů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o technicko-ekonomických parametrech);
  • vyhláška č. 364/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 475/2005 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o podpoře využívání OZE;
  • zákon č. 165/2012 Sb., o podpoře výroby elektřiny z OZE – způsob podpory výroby elektřiny z OZE a výkon státní správy a práva a povinnosti fyzických a právnických osob s tím spojené;
  • zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů – podrobněji viz Metodický pokyn k vybraným aspektům postupu orgánů ochrany přírody při vydávání souhlasu podle § 12 a případných dalších rozhodnutí dle zákona č. 114/1992 Sb.;
  • zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, metodický návod Vyhodnocení možností větrných a fotovoltaických elektráren z hlediska ochrany přírody a krajiny a publikace Obnovitelné zdroje energie – povolovací proces;
  • norma ČSN EN 12977-3 Tepelné solární soustavy a součásti – Soustavy stavěné na zakázku – Část 3: Metody zkoušení parametrů solárních zásobníků pro ohřev vody;
  • norma ČSN EN 12976-1 Tepelné solární soustavy a součásti – Soustavy průmyslově vyráběné (tato norma je českou verzí evropské normy EN 12976-1:2021);
  • norma ČSN P 73 0847 Požární bezpečnost staveb – fotovoltaické (PV) systémy.

Při revizi fotovoltaické elektrárny by měly být použity tyto technické normy:

  • ČSN 33 2000-7-712 Elektrické instalace budov – Část 7-712 ed. 2: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech – Solární fotovoltaické (FVE) napájecí systémy;
  • ČSN 33 1500 Revize elektrických zařízení;
  • normy řady ČSN 33 2000.

Pro provozování fotovoltaické elektrárny nad 100 kW je potřebné vždy získat licenci pro podnikání podle poslední novely energetického zákona (LEX OZE III neboli zákon č. 87/2025 Sb.), která je platná od 31. března 2025 a nabývá účinnosti postupně od 1. srpna 2025. Licence uděluje Energetický regulační úřad, který má ve své gesci připojení dalších zdrojů k síti.

Nelze tedy říct, že by do dnešního dne neexistovaly vůbec žádné požadavky na opatření v souvislosti s instalací FVE. Projektanti i hasiči dodržují několik obecných zásad. Instalace FVE nesměla a nesmí zhoršovat stávající úroveň požární bezpečnosti objektu. V praxi to znamená zejména to, že nesmí zvyšovat riziko vzniku požáru, zhoršovat podmínky evakuace osob z budov ven, ani podmínky pro požární zásah hasičů směrem do budovy. Možnost provést hasební zásah byla a je podmíněna zejména systémy odpojování a vypínání komponentů PV systémů nebo přístupností PV panelů k hašení. Podrobněji k této problematice vyšla před několika lety pomůcka Zásady protipožárního zabezpečení střešních instalací FVE a opatření požární prevence ve spolupráci s HZS Středočeského kraje.

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.