Důležité upozornění k poradenství ČKAIT – přístupnost a bezbariérové užívání staveb
- Publikováno:
- Rubrika:
- Komentáře:
- Vložte první komentář

NIPI bezbariérové prostředí o.p.s. pozastavila od 1.dubna 2025 svou činnost. Na svých stránkách neoprávněně a bez udělení souhlasu uvádí, že bezplatné konzultace nadále poskytuje ČKAIT a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR). ČKAIT a MMR žádalo o bezodkladné odstranění této informace z citované webové stránky, což se doposud nestalo. Pro bezbariérové řešení staveb není právními předpisy stanoven dotčený orgán. NIPI ani nikdo jiný není dotčeným orgánem a jeho vyjádření není pro stavební úřad závazné. Ochranu daného veřejného zájmu zajišťuje samotný stavební úřad, který nemůže přenášet svou odpovědnost za posouzení věci.
Na stránkách NIPI bezbariérové prostředí o.p.s. byla dne 7. dubna 2025 zveřejněna informace, že organizace pozastavila svou činnost a jakým způsobem je od 1. dubna 2025 zajištěna konzultační činnost včetně metodických stanovisek. Neoprávněně a bez udělení souhlasu je na webových stránkách NIPI bezbariérové prostředí o.p.s. uvedena informace o bezplatných konzultacích s odkazem na ČKAIT a odbor stavebního řádu MMR. Bohužel stále není odstraněno – tedy k 28. květnu 2025 nedošlo ze strany NIPI bezbariérové prostředí o.p.s. a ani ze strany zakladatele NIPI k nápravě.
Se žádostí o odstranění neoprávněné informace, ČKAIT současně upozornila, že na webových stránkách nipi.cz se pod aktualitami nacházejí zcela neaktuální odkazy na neplatné právní předpisy – stavební zákon č. 183/2006 Sb., který byl zrušen k 1. dubna 2024, a odkaz na již 16 let neplatnou vyhlášku č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, která byla zrušena k 18. listopadu 2009. V současné době jsou tyto stránky již zcela nefunkční.
ČKAIT neposkytuje metodická stanoviska a vyjádření k dokumentaci stavby
ČKAIT poskytuje pro své členy, autorizované osoby, bezplatně pouze poradenství, a to v celé šíři problematiky přístupnosti a bezbariérového užívání pozemních staveb a staveb dopravní infrastruktury, mimo jiné metodický výklad nového kaskádovitého uspořádání stavebního práva v oblasti přístupnosti do tří úrovní – stavební zákon č. 283/2021 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu a ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání.
MMR, odbor stavebního řádu, neposkytuje žádné konzultace k záměrům v oblasti přístupnosti. Jak vyplývá z kompetenčního zákona č. 2/1969 Sb., ani MMR žádnou takovou kompetenci nemá. MMR naopak žádné konzultace poskytovat nemůže, jelikož by tím překročilo svoji zákonem danou pravomoc a navíc by zasahovalo do činnosti místně příslušných stavebních úřadů, které jsou kompetentní k posuzování konkrétních záměrů.
Podle ustanovení § 162 odst. 1 stavebního zákona č. 283/2021 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je projektant povinen respektovat veřejné zájmy chráněné na základě tohoto zákona, a to včetně přístupnosti staveb dle požadavku § 149 stavebního zákona. Není-li projektant způsobilý některou část projektové dokumentace zpracovat sám, je dle ustanovení § 162 odst. 3 povinen k jejímu zpracování přizvat osobu s oprávněním pro příslušný obor nebo specializaci podle autorizačního zákona, která odpovídá za jí zpracovaný návrh.
Certifikace konzultantů NIPI je irelevantní
Požadavek § 162 nelze suplovat nelze suplovat doložením stanoviska konzultantů, kteří jsou uvedeni na nipi-bp.cz. Certifikace konzultantů nebyla vydána správními orgány, tedy ani MMR. Certifikace je vydána samotnou obecně prospěšnou společností, která má v současnosti pozastavenou činnost a dle výpisu z rejstříku obecně prospěšných společností nemá žádné členy ve statutárním orgánu a správní radě. Certifikace konzultantů v žádném případě nenahrazuje oprávnění pro příslušný obor nebo specializaci.
Podle § 18 odst. 1 stavebního zákona postupují stavební úřady při výkonu své působnosti ve vzájemné součinnosti s dotčenými orgány chránícími veřejné zájmy podle jiných právních předpisů. Tyto dotčené orgány vydávají na základě zvláštních právních předpisů závazná stanoviska. Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, v § 136 odst. 1 stanoví, že dotčenými orgány jsou jednak orgány, o kterých to stanoví zvláštní zákon, a dále správní orgány a jiné orgány veřejné moci příslušné k vydání závazného stanoviska (§ 149 odst. 1 správního řádu) nebo vyjádření, které je podkladem rozhodnutí správního orgánu.
NIPI bezbariérové prostředí o.p.s. , Národní institut pro integraci osob s omezenou schopností pohybu a orientace České republiky, o.s., (NIPI ČR, o.s.) nebo Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých České republiky (SONS) nejsou dotčeným orgánem. Tyto nestátní neziskové organizace jsou organizace nezřizované státem, jsou na státu nezávislé a jsou určeny k obecně prospěšné činnosti. Postavení těchto organizací nelze zaměňovat s postavením dotčených orgánů veřejné správy podle správního řádu.
Některé otázky uživatelského hlediska k přístupnosti a bezbariérovému užívání staveb lze konzultovat s těmito organizacemi, jež pracují s cílovou skupinou uživatelů staveb a na základě získaných zkušeností šíří příklady dobré praxe. Odpovědnost stavebního úřadu tím nijak není dotčena. Z uvedeného vyplývá, že stanovisko k přístupnosti a bezbariérovému užívání může sloužit pro stavební úřady pouze jako nezávazný pracovní podklad při posuzování specifických aspektů, například u změn dokončených staveb. Požadavek na jejich dokládání k žádostem o povolení záměru není oprávněný, respektive není povinností žadatele/stavebníka je dokládat.
Výše uvedené je současně podloženo aktuálním judikátem – viz rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 20. března 2025, č.j. 30 A 6/2024-104, v kterém soud uvádí, že „bezbariérové užívání staveb je uvedeno jako veřejný zájem a stavební úřad je povinen zajistit ochranu veřejného zájmu z úřední povinnosti“ . Dále „Pro bezbariérové řešení staveb není právními předpisy stanoven dotčený orgán. NIPI tedy není dotčeným orgánem a jeho vyjádření není pro stavební úřad závazné. Ochranu daného veřejného zájmu tedy zajišťuje samotný stavební úřad, který nemůže přenášet odpovědnost za posouzení věci na NIPI, resp. odpovědnost stavebního úřadu za bezbariérové řešení stavby není kladným vyjádřením NIPI nijak dotčena“ .
Vaše názory
Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.