Už se mi do toho komentáře ani nechce, ale bohužel to jinak nejde. Seriál „Digitalizace stavebního řízení“ bude zřejmě pokračovat s novými aktéry i v tomto roce a vypadá to na podobně dlouhý scénář jako v legendární „Ošklivce Katce“. Jen tu Katku změníme a máme jinou legendu „Ošklivku Digitalizaci“. Chudinka Digitalizace za to označení ošklivka stejně jako slečna Katka nemůže. Tak jen doufejme, že se nakonec i z té Digitalizace vyloupne kráska, kterou budou mít všichni rádi.
Na povodně 2024 jsme opět nebyli připraveni
- Publikováno:
- Rubrika:
- Komentáře:
- Vložte první komentář
Vytvořit jednotnou metodiku správného postupu pro povolávání statiků a dalších autorizovaných osob dle potřeby především v oborech Mosty a inženýrské konstrukce, Dopravní stavby a Geotechnika, při takto rozsáhlých mimořádných událostech je proto naprosto zásadní úkol. Je třeba ho splnit dříve, než přiletí další „černá labuť“. Tématu se proto budeme věnovat opakovaně.
I když předseda ČKAIT hned po povodni 2024 vyzval oblastní předsedy postižených oblastí, aby se spojili s krajským vedením IZS a aby vyzvali k pohotovosti autorizované statiky, opakovaly se mnohé problémy, které nastaly při odstraňování následků předchozích mimořádných událostí. Problém spočíval v tom, že naše profesní organizace prostřednictvím své struktury sice vyzvala autorizované statiky k zapojení se do odstraňování následků škod a mnozí své služby nabídli, ale ty nakonec nikdo neoslovil, a to i přestože jejich seznamy byly odeslány na IZS a v terénu by byli bývali velmi potřební.
IZS často neuměl s dodanými seznamy pracovat, docházelo k nepochopení práce autorizovaných statiků, chyběla koordinace a spolupráce IZS, postižených obcí a autorizovaných osob. IZS neměl a dosud nemá vypracovanou metodiku, která by řešila postup povolávání autorizovaných statiků při takto rozsáhlých živelních pohromách. ČKAIT zase neměla připravena oficiální schémata nebo instrukce pro postup práce statiků, související administrativu a koordinaci, takže zpočátku vše podléhalo improvizaci místních autorizovaných osob. Toto však souvisí se současnou právní úpravou. Zákon č. 239/2000 Sb., o IZS § 4, odst. 1 a následující nikde jmenovitě neuvádí ČKAIT (resp. obecně její členy), ani jinou komoru, či podobné profesní sdružení, a proto ČKAIT není považována automaticky ani za základní, ani za ostatní složku IZS z prosté povahy věci.
ČKAIT tedy může nabízet pomoc a vydávat doporučení, ale řízení zásahu, povolávání a koordinace autorizovaných osob ČKAIT je vždy plně v kompetenci IZS/HZS.
ČKAIT se aktivně zapojovala do pomoci při odstraňování následků všech předchozích mimořádných událostí. Například v roce 2013 byla vydána stručná publikace „Obnova staveb poškozených povodní – Zkušenosti z likvidací povodňových škod“. Pomoc při obnově staveb poničených tornádem je popsána v několika článcích v Z+i a vloni bylo vydáno několik doporučení.
Je třeba vyzdvihnout mimořádné nasazení Ing. Pavla Klegy, předsedy oblasti ČKAIT Olomouckého kraje, který na několik týdnů pozastavil práce ve své projektové kanceláři a plně se vrhnul do organizace a koordinace pomoci statiků v postižených obcích. Vzhledem k tomu, že v minulosti pracoval v HZS, mohl navázat na osobní vazby a pomoc se mu podařilo koordinovat i navzdory chybějící metodice.
Předseda ČKAIT již v dubnu 2022 poslal generálnímu řediteli HZS nabídku na spolupráci na aktualizaci metodiky ke zlepšení některých postupů při mimořádných událostech jako bylo tornádo. Bohužel tehdy bez odpovědi. Smlouvy s krajskými HZS a ČKAIT totiž fungují dobře při událostech malého rozsahu, a proto potřeba nové metodiky nebyla mnohými vnímána jako priorita. O to více si nyní ceníme změny postoje a současné ochoty IZS/HZS na podobné metodice spolupracovat s ČKAIT.
Vaše názory
Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.