Co ukázal bleskový průzkum k digitalizaci stavebního řízení

Tvůrci nového stavebního zákona s variantou nefunkčnosti informačních systémů nepočítali a nenavrhli vhodná přechodná ustanovení. Stavební praxe ukazuje, že to je stejně fatální problém jako nedostatek záchranných člunů na údajně nepotopitelném Titaniku
Tvůrci nového stavebního zákona s variantou nefunkčnosti informačních systémů nepočítali a nenavrhli vhodná přechodná ustanovení. Stavební praxe ukazuje, že to je stejně fatální problém jako nedostatek záchranných člunů na údajně nepotopitelném Titaniku

Přes dva tisíce autorizovaných inženýrů a stavitelů se během tří dnů od spuštění na konci listopadu zúčastnily průzkumu k problémům s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Nebývalé! Jde o dvojnásobný počet odpovědí než zkraje roku 2024, kdy jsme se ptali na vaši zkušenost se skutečnou délkou povolovacího řízení v Česku.

Dokládá to jediné. Každý, kdo projektuje, staví nebo obstarává povolení, po 1. červenci prostě nemohl digitalizaci minout. Výsledky průzkumu podtrhly rozsah a hloubku problému, který nepodařený pokus o digitalizaci způsobil. Ačkoliv nejsme v představenstvu Komory z dat překvapeni, protože sami projektujeme a na povolování staveb jsme i existenčně závislí, je na místě poděkovat za vaši aktivitu a otevřenost.

Deklarovali jsme, že průzkum byl anonymní. Dali jsme vám však možnost zanechat nám jméno a kontakt pro případ, že bychom potřebovali vaše zapojení do dalších aktivit či medializace celé záležitosti. Neanonymně odpověděla více než polovina všech respondentů! Nesmírně si toho vážíme.

Stále častěji se na nás obracejí média, která teprve nyní začínají reflektovat skutečnou podstatu celého problému. Takže pravidelně odpovídáme na otázky sdělovacích prostředků. A například televize nebo rozhlas chtějí své reportáže doplnit i záběry či rozhovory přímo z projektových kanceláří. Využijme toho – kde jinde ukázat a doložit problémy portálu stavebníka než před televizními kamerami nebo rozhlasovým mikrofonem! Nejde však jen o proaktivní přístup k novinářům. Prakticky od jara varujeme úředníky i politiky před plánovaným spuštěním nevyzkoušeného portálu stavebníka souběžně s nabytím plné účinnosti nového stavebního zákona.

A bohužel došlo na naše slova. Spuštění DSŘ 1. července provází turbulentní vývoj, neustálé aktualizace a opakované sliby termínů, kdy již bude portál stavebníka opravdu spolehlivě funkční. Nejprve to byl konec prázdnin, pak konec září, pak odvolaný ministr Bartoš, dočasně pověřený ministr Kupka, nový ministr Kulhánek a nový termín do konce listopadu, do 10. prosince, nyní do 13. prosince, anebo určitě do konce roku…

V červenci a srpnu jsme formou otevřených dopisů apelovali na tehdejšího ministra Bartoše, odpovědný tým MMR i na celou vládu ČR. Oslovujeme i nové vedení ministerstev. Opakovaně se účastníme pracovních schůzek s příslušnými úředníky. Ing. Radim Loukota, místopředseda ČKAIT, se stal „betatesterem“ portálu stavebníka a takřka na denní bázi sleduje vývoj funkcí tohoto systému.

Již měsíce se snažíme politikům i úředníkům vysvětlit, že částečný bypass nestačí, že předložený návrh bohužel neřeší problémy stavebníků – autorizovaných osob a že je nutné přijmout komplexní řešení například v podobě duálního systému. Ing. František Konečný, PhD., místopředseda a předseda legislativní komise ČKAIT v říjnu oslovil individuálně všechny poslance a poté i senátory. Bohužel povětšinou marně.

Koalice se domluvila s opozicí a nepřijala myšlenku, že by v přechodném období mohly fungovat vedle sebe jak dosavadní způsoby podání, tak i nový portál stavebníka. Je to naprosto nelogické rozhodnutí, které nejen vystavuje celé stavebnictví bezprecedentní krizi, ale ohrožuje i politiky a zástupce samospráv. Ti všichni jsou plytkým výsledkem DSŘ ohroženi stejně jako my projektanti, stavbyvedoucí a stovky tisíc dalších pracovníků ve stavebnictví. Hazarduje se stovkami tisíc pracovních míst v přímém přenosu. Už dávno měla být přijata novela, podle které bychom mohli v přechodném období legálně využívat datové schránky, stejně jako tomu bylo i do 30. června, a to i pro povolovací řízení zahájená po 1. červenci 2024.

Domnívali jsme se, že předložené argumenty a důkazy by měly pro svou přesvědčivost stačit. Nestačily. Stále máme čekat. Naposledy na 10. prosinec, kdy se mělo konat v Senátu představení tentokrát prý již opravdu plně opraveného portálu stavebníka. Pokud bude představení úspěšné, měl být v Senátu o dva dny později přijat tzv. úzký bypass, který stávající neudržitelnou situaci řeší pouze z hlediska stavebních úřadů.

S ohledem na to, že portál stavebníka není dosud spolehlivě plně funkční (6. prosince) a s vysokou pravděpodobností nebude ani po 10. prosinci 2024 jeho plná funkčnost a spolehlivost dostatečně ověřena a vyzkoušena v praxi, požadovali jsme na senátorech, aby odmítli předložený návrh částečného bypassu a nahradili ho jiným řešením.

Požadujeme, aby v přechodném období existovala jiná zákonná možnost v případě, kdy nebude možné plnohodnotně a především spolehlivě použít portál stavebníka – což je podle provedeného průzkumu současná zkušenost 90 % autorizovaných inženýrů a stavitelů.

Dovoluji si zde zopakovat, že nechceme návrat tištěných výkresů, ale požadujeme opět zlegalizovat alternativu k podávání přes portál stavebníka do Evidence elektronických dokumentací! Chceme, aby, než se systém opraví, vyladí a otestuje i než se s ním lidé naučí pracovat, bylo opět možno podávat na stavební úřady a dotčené orgány projektovou dokumentaci zákonným způsobem, tedy také datovými schránkami či jinými dostupnými digitálními způsoby. Není to nic mimořádného, ale naopak běžný postup při zavádění tak složitého nového informačního systému. Pevně doufám, že i díky výsledkům průzkumu budeme moci zase normálně povolovat a kolaudovat stavby, pod nimiž jsme podepsáni.

Na celé situaci je podle nás nejabsurdnější to, že musíme bojovat o to, aby nám nový stavební zákon, jenž měl urychlit povolovací procesy staveb, tyto stavby vůbec umožnil do povolovacího procesu dovést.

Důležité je také, aby se zlegalizovala ta podání od 1. července 2024, která nebyla nahrána do portálu stavebníka, ale byla doručena na stavební úřady jinými způsoby. Jinak pro tyto případy stále zůstává právní nejistota získaných stanovisek a povolení.

Výsledky průzkumu s tak velkým počtem respondentů nám na začátku prosince doslova otevřely dveře k předsedovi Senátu i dalším senátorům. Až teprve na základě výsledků průzkumu začali mnozí senátoři chápat, v čem tkví podstata celé již probíhající krize českého stavebnictví, proč požadujeme přechodné období i pro stavebníky, proč se obáváme drastických dopadů na výstavbu v dalších letech a kde spočívají důvody, že řada z vás i v průzkumu deklarovala tak silnou demotivaci, že uvažuje o ukončení aktivní profesní činnosti.

V individuálních odpovědích průzkumu jsem si vedle stovek podpůrných reakcí přečetl i několik kritických komentářů, jak Komora mohla toto dopustit. Já osobně jsem již v roce 2018 ještě jako místopředseda varoval před rekodifikací stavebního práva bez potřebných analýz. Proti záplavě legislativního neumětelství a nepředvídavosti jsme tehdy vystupovali především oficiálními cestami. Bohužel politici naslouchají jen tomu, kdo je vidět v médiích. Takže koncentrovaná ofenziva ČKAIT je na místě. Proto budeme průzkumy a další formáty aktivní spolupráce s vámi, členy Komory, využívat stále častěji.

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.