Analýza průzkumu mezi členy ČKAIT k dopadům digitalizace stavebního řízení (DSŘ)

Od 1. července 70 % dotázaných komunikuje se stavebnímu úřady a dotčenými orgány nezákonným způsobem, tedy mimo portál stavebníka (PSS). Vyplynulo to mimo jiné z průzkumu, který probíhal ve dnech 26. listopadu až 8. prosince 2024 a zúčastnilo se ho 2 134 autorizovaných osob, z toho 1 492 inženýrů a 617 techniků a stavitelů. Obsahoval 18 otázek, které v některých případech umožňovaly přidat komentář.

Odpovědi se týkaly vyřizování stavebních záměrů napříč celou ČR, jednotlivé kraje i typy žádostí byly zastoupeny poměrně rovnoměrně. Respondenti uvedli, že nejčastěji vyřizují žádosti o povolení a kolaudaci staveb pro bydlení (967 rodinných domů, 775 bytových budov, 228 ostatních budov pro bydlení např. se službami sociální péče). Následovaly tyto typy staveb: 441 budov pro průmysl a skladování, 374 administrativních budov, 253 budov pro občanskou vybavenost, 237 budov pro obchod.

Celých 70 % (1 474) respondentů uvedlo, že když se jim nepodařilo úspěšně odeslat žádost nebo uložit projektovou dokumentaci na centrální úložiště, použili jiný (od 1. července 2024 nezákonný) postup, z toho:

  • 48 % datovou schránku;
  • 32 % listinnou podobu;
  • 27 % mailem, úschovnou či jinak digitálně;
  • 27 % odložilo podání.

O fatálním dopadu selhání státu s DSŘ svědčí následující:

  • jen 10 % respondentů uvedlo, že došlo ke zrychlení. Paradoxní výsledek legislativního pokusu o zrychlení povolovacího řízení v ČR;
  • skoro 78 % respondentů uvedlo, že podávání žádostí přes portál stavebníka je zásadně nebo o hodně časově náročnější než před 1. červencem 2024;
  • 59 % respondentů, kterým se úspěšně povedlo portál stavebníka využít, neobdrželo vyjádření stavebního úřadu v zákonné lhůtě (!);
  • 44 % respondentů si závazná stanoviska dotčených orgánů/správců dopravní a technické infrastruktury obstaralo jinou cestou.

Téměř pětina (415) respondentů odpověděla, že vše, co bylo možné, bylo podáno do 30. června 2024.

Jen 9 % respondentů je přesvědčeno, že se trh s touto situací vyrovná.

Naopak téměř 91 % respondentů očekává vážné problémy, přičemž bylo možno uvést více odpovědí, konkrétně:

  • 64 % očekává, že nynější kolaps dopadne na stavebnictví negativně až s časovým odstupem;
  • 51 % projektantů uvedlo, že nynější situace DSŘ v kombinaci s nedokonalým novým stavebním zákonem povede k prodloužení povolovacího řízení a tedy zdražení staveb;
  • 46 % uvedlo, že řada projektantů opustí svou profesi, např. předčasný odchod do důchodu – s ohledem na demografický vývoj to je nenahraditelná ztráta;
  • 41 % už nyní eviduje řadu pozastavených projektů;
  • 31 % uvedlo, že kvůli nynější situaci mnohé záměry nebudou realizovány, např. ztráta nároku na dotace.

Průzkum mezi autorizovanými osobami potvrdil výhrady ČKAIT k DSŘ. Na tuto otázku odpovědělo 1 955 respondentů, opět bylo možné více odpovědí:

  • 75 % – chybí přechodné období pro zavádění PS;
  • 53 % – nepohodlné a nefunkční podání žádosti o vyjádření dotčených orgánů;
  • 53 % – přihlašování jen pro fyzické osoby;
  • 47 % – chybí automatická příslušnost ke stavebnímu úřadu;
  • 42 % – kontrola formálních chyb v rozpracovanosti;
  • 36 % – chybějí údaje o autorizaci a IČO zpracovatele projektové dokumentace.

Jaké jsou tedy dopady DSŘ?

Shrnuto i podle poznámek respondentů průzkumu:

  • paralýza primárně stavebnictví a sekundárně celého hospodářství – v důsledku chybně provedené DSŘ již bylo pozastaveno mnoho projektů připravovaných staveb;
  • zpomalení či zastavení bytové výstavby;
  • ohrožení existence projektových kanceláří i stavebních firem – řada projektových kanceláří i OSVČ se kvůli problémům s DSŘ dostává do platební neschopnosti, neboť jejich fakturace (a tedy i mzda zaměstnancům) je navázána na vydání stavebních povolení nebo kolaudačních rozhodnutí. Ani o jedno však nelze nyní přes PS bez problémů žádat. Takže zatímco stavební úředníci obdrží pravidelně plat za všech okolností, platy zaměstnanců mnoha stavebních a projektových firem nejsou vypláceny kvůli nemožnosti dodržet smluvně dohodnutý termín;
  • nespolehlivost – problémy s nahráváním projektové dokumentace na centrální úložiště – někdy nelze nahrát vůbec, někdy se část dokumentace „ztratí“, mnohým nelze nahrát upravená nová verze dříve nahrané dokumentace;
  • nezastupitelnost – v systému není implementována možnost vzájemného zastupování, způsob přihlašování znemožňuje pokračovat v práci větším kancelářím v případě nemoci, dovolené či ukončení pracovního poměru toho zaměstnance, který podal žádost;
  • problematická komunikace s dotčenými orgány, které často neumějí dokumentaci z centrálního úložiště vyzvednout, nebo ji nenajdou celou, a požadují zaslání datovou schránkou.

V rámci vaší činnosti před i po 1. červenci 2024 zajišťujete i povolení stavby či kolaudaci?

Zodpovězeno 2 119×, nezodpovězeno 15× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Ano, osobně 1 570 74 %
Ano, zprostředkovaně na základě plné moci či jinak 449 21 %
Ne 164 8 %

Na jakém druhu stavby nejčastěji před i po 1. červenci 2024 vyřizujete povolovací a kolaudační proces?

Zodpovězeno 2 084×, nezodpovězeno 50× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Budovy bytové – jednobytové 967 46 %
Budovy bytové – dvou a vícebytové 775 37 %
Budovy nebytové – pro průmysl a skladování 441 21 %
Budovy nebytové – administrativní 374 18 %
Vedení trubní, telekomunikační a elektrická – místní 342 16 %
Dopravní díla – dálnice, silnice, místní a účelové komunikace 300 14 %
Budovy nebytové – pro společenské a kulturní účely, výzkum, vzdělávání a zdravotnictví 253 12 %
Budovy nebytové – pro obchod 237 11 %
Budovy bytové – ostatní (budovy se službami sociální péče apod.) 228 11 %
Budovy nebytové ostatní (např. budovy pro zemědělství, historické a kulturní památky apod.) 202 10 %
Ostatní 878 42 %

Absolvovali jste povolovací proces stavby po 1. červenci 2024 podle nového stavebního zákona a v rámci digitalizace stavebního řízení?

Zodpovězeno 2 101×, nezodpovězeno 33× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Ano 1 242 59 %
Ne 800 38 %

S jakým stavebním úřadem jste vedli jakékoliv řízení podle nového stavebního zákona?

Zodpovězeno 2 059×, nezodpovězeno 75× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Stavební úřad 1 614 78 %
S žádným z nich 364 18 %
Oba úřady 65 3 %
Dopravní a energetický stavební úřad (DESU) 60 3 %

Jakou žádost jste podali přes portál stavebníka?

Zodpovězeno 1 802×, nezodpovězeno 332× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Žádost o povolení stavby nebo zařízení 1 100 61 %
Žádost o vyjádření nebo závazné stanovisko dotčeného orgánu 856 48 %
Žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí 536 30 %
Žádost o předběžnou informaci stavebního úřadu 308 17 %
Žádost o změnu záměru před dokončením 193 11 %
Žádost o vyjádření vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury 156 9 %

Pokud jste portál stavebníka dosud vůbec nepoužili, proč tomu tak je?

Zodpovězeno 952×, nezodpovězeno 1 182× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Odradily nás technické potíže 451 47 %
Vše, co bylo možné, jsme podali do 30. června 2024 a nyní nemáme,
co bych podali
415 44 %
Odmítáme se přihlašovat jako občan 216 23 %
Jiné důvody 184 19 %

Podařilo se vám žádost včetně dokumentace zdárně vložit do portálu stavební správy?

Zodpovězeno 1 759×, nezodpovězeno 266× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Částečně – někdy ano, někdy ne 824 45 %
Ne 594 32 %
Ano 501 27 %

Pokud jste portál použili, ale nepodařilo se vám úspěšně odeslat žádost nebo uložit projektovou dokumentaci na centrální úložiště, jaké další kroky jste museli podstoupit?

Zodpovězeno 1 474×, nezodpovězeno 660× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Odeslání digitální projektové dokumentace datovou schránkou 708 48 %
Odevzdání žádosti i projektové dokumentace v tištěné podobě 476 32 %
Odeslání digitální projektové dokumentace jiným elektronickým nástrojem (e-mail, úschovna atd.) 402 27 %
Odložení žádosti na dobu, kdy bude portál stavebníka plně funkční 392 27 %
Jiný postup 163 11 %

Pokud jste portál využili naopak úspěšně, obdrželi jste v zákonné lhůtě rozhodnutí stavebního úřadu podle NSZ?

Zodpovězeno 1 571×, nezodpovězeno 563× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Ne 931 59 %
Ano, získali jsme rozhodnutí stavebního úřadu, i když s částečnými problémy nebo po zákonné lhůtě 385 25 %
Ano, získali jsme rozhodnutí stavebního úřadu v zákonné lhůtě a nezaznamenali jsme žádný problém 134 9 %

Jaké máte zkušenosti se získáním vyjádření nebo závazných stanovisek
dotčených orgánů nebo správců dopravní a technické infrastruktury?

Zodpovězeno 1 718×, nezodpovězeno 416× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Nevyužili jsme portál stavebníka, získali jsme stanoviska jinak a následně je společně s PD do portálu vložili 761 44 %
Požádali jsme přes portál stavebníka, ale získali jsme jen některá stanoviska 379 22 %
Požádali jsme přes portál stavebníka a získali jsme je s problémy nebo po zákonné lhůtě 304 18 %
Jiný postup 292 17 %
Vložili jsme na portál stavebníka jen PD s žádostí bez stanovisek 204 12 %
Požádali jsme přes portál stavebníka a získali jsme je bez problémů v zákonné lhůtě 203 12 %

Můžete srovnat časovou náročnost procesu podání žádosti včetně PD do 30. června 2024 a od 1. července prostřednictvím portálu stavebníka?

Zodpovězeno 1 784×, nezodpovězeno 350× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Zásadně náročnější – otázka několika dní, týdnů navíc 697 39 %
Náročnější – otázka několika hodin navíc 687 39 %
Stejné jako vždy 275 15 %
Po 1. červenci 2024 došlo ke zrychlení 176 10 %

ČKAIT už v červnu a červenci definovala osm zásadních problémů portálu stavebníka. S jakými byste souhlasili?

Zodpovězeno 1 955×, nezodpovězeno 179× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Chybí přechodné období pro zavádění portálu stavebníka 1 470 75 %
Přihlašování jen pro fyzické osoby 1 044 53 %
Nepohodlné a nefunkční podání žádosti o vyjádření dotčených orgánů 1 037 53 %
Chybí automatická příslušnost ke stavebnímu úřadu 914 47 %
Chybí kontrola formálních chyb v rozpracovanosti – na portál stavebníka lze nahrát v zásadě cokoliv a systém nekontroluje formální chyby v rozpracovaném podání 820 42 %
Neuvádí se údaje o autorizaci ani IČO zpracovatele projektové dokumentace 702 36 %
Chybí verzování aktualizací systému 466 24 %
Stavebník nevyplňuje, do jaké skupiny staveb povolovaný záměr spadá podle NSZ 427 22 %
Máme jiné nebo další výhrady k fungování portálu stavebníka 408 21 %

Jaký bude dopad souběhu nového stavebního zákona a nepovedené digitalizace stavebního řízení na stavebnictví?

Zodpovězeno 2 055×, nezodpovězeno 79× (možnost více odpovědí)

Možnosti odpovědí Počet Podíl
Nynější situace se negativně projeví s odstupem – stavby nejsou povolovány, a tudíž ani realizovány průběžně 1 316 64 %
Prodloužení povolovacího řízení = zdražení staveb 1 052 51 %
Řada projektantů opustí svou profesi (např. předčasný odchod do důchodu) 952 46 %
Už nyní vidím řadu pozastavených projektů a připravovaných staveb 849 41 %
Podobným rizikem jako DSŘ je nutnost u vybraných staveb předkládat prováděcí dokumentaci pro vybrané dotčené orgány (hasiči atd.), tedy opět více práce a vyšší náklady na straně stavebníků 818 40 %
Některé záměry staveb kvůli nynější situaci ani nedojdou do fáze zpracování PD (např. ztráta nároku na dotace apod.) 638 31 %
Trh se se situací vyrovná 225 11 %

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.