Připravuje se nová norma pro požární bezpečnost garáží
- Publikováno:
- Rubrika:
- Komentáře:
- Vložte první komentář
Požární bezpečnost garáží, nejen s ohledem na rozvoj elektromobility, je aktuálním problémem, který řeší mnoho projektantů. Novelu stávající vyhlášky č. 23/2008 Sb. se sice zatím nepodařilo schválit, ale začíná se pracovat na nové normě. Za poslední desetiletí se totiž požární zatížení těchto staveb významně zvýšilo a je třeba komplexní přístup.
S rozvojem elektromobility včetně instalací nabíjecích stanovišť se v posledních letech opět do popředí dostala požární bezpečnost garáží, zejména těch hromadných. Je potřeba si však uvědomit, že elektromobilita je pouze jedním z rizik v moderních garážích. Požární zatížení od vlastní konstrukce vozidel se v rámci posledních 50 let značně zvýšilo. Důvodem byla snaha o snížení spotřeby vozidel, zlepšení odolnosti proti korozi a zvýšení bezpečnosti cestujících. To vedlo k náhradě řady kovových dílů za díly plastové. Tento vývoj vyvolal ve vyspělém světě nutnost revize předpisů pro požární bezpečnost staveb hromadných garáží.
Současné normy neřeší dobíjení elektromobilů v hromadných garážích
Požární bezpečnost garáží v ČR se dnes navrhuje podle přílohy I normy ČSN 73 0804 Požární bezpečnost staveb – Výrobní objekt. I když podle názvu norma platí pro výrobní objekty, tak příloha I má obecnou platnost. Dle této normy jsou vozidla na elektrický pohon na stejné úrovni jako vozidla s kapalnými pohonnými hmotami, resp. jejich kombinace. Výše uvedené odpovídá roku 2010, kdy se tato věta poprvé objevila v příloze I normy ČSN 73 0804. Příloha I však vůbec neřeší dobíjení elektromobilů (nedovoluje ho, ale ani ho nezakazuje).
Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (dále jen „GŘ HZS“) v roce 2021 vydalo „Metodické doporučení – elektromobilita a požární bezpečnost staveb“, jeho použití je však na zvážení investora, resp. projektanta.
Novelu stávající vyhlášky č. 23/2008 Sb. se zatím nepodařilo schválit
Na začátku roku 2022 připravilo GŘ HZS návrh novely vyhlášky č. 23/2008 Sb. a na ni navazující normy ČSN 73 0838 Požární bezpečnost staveb – Garáže. K předloženým návrhům předpisů se sešla řada připomínek napříč celým stavebnictvím, jelikož požadavky HZS na zajištění bezpečnosti byly vnímány jako přísné a ekonomicky náročné. Jedním z připomínkujících byl i Profesní aktiv požární bezpečnost staveb. GŘ HZS tedy na jaře 2023 reagovalo vytvořením Pracovní skupiny k technickým podmínkám požární ochrany garáží složené ze zástupců GŘ HZS, ministerstva vnitra, ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva dopravy, odborných institucí, projektantů (ČKAIT), průmyslu, stavebnictví, energetiky. Cílem zástupců ČKAIT v pracovní skupině bylo hájit zájmy autorizovaných osob tak, aby výsledný návrhový dokument umožnil projektantům vykonávat zodpovědně jejich činnost. Vydání normy ČSN 73 0838 bylo pozastaveno do vyřešení novely vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb.
Pracovní skupina se věnovala zejména evakuaci osob z garáží, vybavení hromadných garáží požárně bezpečnostními zařízeními, požární odolnosti konstrukcí, bezpečným způsobům nabíjení. Opatření byla navržena obecně pro všechny novostavby hromadných garáží bez ohledu na druh pohonu vozidel včetně nabíjení elektromobilů. Byla navržena také opatření pro zvýšení úrovně požární bezpečnosti stávajících hromadných garáží, ale pouze těch garáží, ve kterých by se nabíjely elektromobily. Parkování elektromobilů mělo být ve stávajících garážích umožněno bez dalších úprav.
Z činnosti pracovní skupiny vyplynul na konci roku 2024 nový návrh novely vyhlášky č. 23/2008 Sb. I když na úrovni ministrů zúčastněných ministerstev panovala shoda, tak v rámci připomínkování návrhu vyhlášky a hodnocení dopadů regulace RIA se nepovedlo získat shodu všech členů pracovní skupiny, zejména v oblasti požadavků na stávající garáže ve vazbě na nabíjení elektromobilů.
Nová norma nebude řešit jen dobíjení elektromobilů, ale celkovou požární bezpečnost garáží
Dne 5. srpna 2025 proběhlo zatím poslední jednání pracovní skupiny. GŘ HZS navrhlo vrátit se k tvorbě normativu a pak až řešit právní předpis, cílem je jednání posunout dále a vyhovět požadavkům některých připomínkujících, že má být vydána v prvé řadě norma. Zástupci státních institucí, profesních komor a odborných organizací se shodli, že je nutné vytvořit novou obecnou normu pro garáže, která nebude řešit pouze dobíjení elektromobilů, ale celkovou požární bezpečnost těchto staveb. Cílem je mít v prvé řadě k dispozici návrhový předpis pro novostavby, jelikož trvá nejistota mezi investory, stavebníky a projektanty ohledně správného postupu.
Nová norma má přinést jasná, jednotná a prakticky uplatnitelná pravidla. Bude vycházet z evropské legislativy (směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1275, o energetické náročnosti budov) a zohlední aktuální doporučení, zejména dokument CFPA-E č. 44:2025, který obsahuje zásady pro členění garáží na požární úseky, dodržování odstupů, využívání aktivních i pasivních prvků požární ochrany a stanovení provozních opatření. České vysoké učení technické v Praze – Univerzitní centrum energeticky efektivních budov (dále jen „UCEEB“) v rámci již řešeného rozborového úkolu „Požární bezpečnost budov s ohledem na elektromobilitu a domácí bateriová úložiště“ připraví adekvátní podklady pro finalizaci návrhu normy ČSN 73 0838.
Teprve po vypracování normy budou obnoveny práce na návrhu novely vyhlášky č. 23/2008 Sb.
Lze tedy konstatovat, že po letech jednání nad zněním právního předpisu se problematika tvorby návrhového předpisu pro požární bezpečnost garáží vrací na úroveň České agentury pro standardizaci do oblasti normotvorby. Lze předpovídat, že zpracování a schválení normy bude rychlejší než legislativní proces tvorby vyhlášky, i ve vazbě na rozpracovanost pozastavené ČSN 73 0838.
K problematice požární bezpečnosti hromadných garáží se ještě vrátíme v některém z dalších čísel Z+i.
Vaše názory
Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.