Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku

V úterý 24. června 2025 byli na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze oceněni soutěžící 22. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku. Celkem bylo uděleno sedm hlavních titulů. Dalších 11 ocenění předali zástupci odborných a mediálních partnerů soutěže. Jedním z nich byla i ČKAIT, která udělila dvě ocenění, a to cenu pro projektanta a cenu pro stavbyvedoucího.

Rekonstrukce Barrandovského mostu

Ocenění byla udělena za rekonstrukci mostu realizovanou pomocí inovativního využití UHPC, která odstranila jeho dřívější závady a zajistila prodloužení jeho životnosti včetně zvýšení jeho zatížitelnosti.

  • Ocenění: Hlavní cena v kategorii Dopravní technologie a inovace
    Cena ČKAIT pro stavbyvedoucího
  • Stavebník: Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
  • Projektová dokumentace: Valbek, spol. s r.o.; Pontex, spol. s r.o.; Stráský, Hustý a partneři s.r.o.
  • Zhotovitel: PORR a.s., stavbyvedoucí Tomáš Čapek (ČKAIT 0013999, TM00)
  • Významní subdodavatelé: FREYSSINET CS, a.s. a TBG Metrostav s.r.o., VSL SYSTÉMY /CZ/, s.r.o.
  • Parametry: délka přemostění 344 m, délka mostu 409 m, délka nosné konstrukce 352 m, rozpětí polí, příp. světlost přesypaných konstrukcí 30,4 + 60,6 + 71,0 + 72,3 + 66,5 + 43,4, šířka mostu 18,3 m, výška mostu 19,8 m, stavební výška 3,5 m, plocha nosné konstrukce: 15 227 m²
  • Termíny: 2022 jižní polovina jižního mostu + strakonická rampa, 2023 severní polovina jižního mostu + barrandovská rampa, březen – listopad 2024 kompletně severní most, napřed severní polovina, následně jižní polovina, 2026 plánovaná sanace vnějších povrchů
  • Cena: 1,306 mld. Kč bez DPH

Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně rychlých spojení

Odborné i laické ocenění bylo uděleno za návrh koncepce rozvoje železničního uzlu při zohlednění všech předpokládaných nároků na železniční síť v dlouhodobém časovém horizontu let 2035 až 2050. Nová koncepce přivede do centra Prahy vysokorychlostní železnici, která výrazně zkrátí cesty do velkých měst i do regionů, a regionálním vlakům umožní průjezd centrem města dvojicí nových podzemních tratí.

  • Ocenění: Cena ČKAIT pro projektanta, Cena veřejnosti
  • Stavebník: Správa železnic, státní organizace
  • Projektová dokumentace: Ing. Michal Babič (ČKAIT 0007968, ID00), vedoucí zhotovitelského týmu Mott MacDonald CZ, spol. s r.o., ve sdružení s AFRY CZ s.r.o., EKOLA group, spol. s r.o., SAGASTA s.r.o. a SMA (Deutschland) GmbH a ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy
  • Odborní zpracovatelé: železniční svršek – Ing. Jan Šulc (ČKAIT 0011588, ID00) a Ing. Martin Vachtl (ČKAIT 0013094, ID00), mosty – Ing. Vojtěch Hruška (ČKAIT 0009127, IM00), tunely – Ing. Petr Makásek, Ph.D. (ČKAIT 0011831, IG00), dopravní technologie – Ing. Martin Koudelka, přepravní prognóza – Ing. Jan Buzák, ekonomické hodnocení – Ing. Tomáš Limberský
  • Nové stavby: dva tunely ze Smíchova do Karlína a z Negrelliho viaduktu do Vršovic, dvoupatrová stanice pod hlavním nádražím, podzemní zastávky Karlovo náměstí a Václavské náměstí, částečně podzemní zastávka Karlín a částečně zahloubená zastávka Florenc, řada dalších úprav v celém uzlu s celkovou délkou kolejí cca 230 km
  • Termíny: 2021 – 2025 studie proveditelnosti
  • Přepodkládaná cena: 200,8 mld. Kč bez DPH

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.