ČKAIT varuje před navrhovanou reformou výuky matematiky v základních školách

Ministr školství Mikuláš Bek plánuje ještě do konce roku 2024 schválit velkou reformu výuky na základních školách s cílem zvýšit nároky na znalosti matematiky. Zlepšit výuku matematiky je nutné. Připravovaná reforma matematiky však s vysokou pravděpodobností nedopadne dobře a navrhovaná opatření mohou vést paradoxně k pravému opaku, k dalšímu propadu schopnosti aplikovat a používat matematiku v běžném životě. ČKAIT proto odeslala otevřený dopis ČKAIT premiérovi Petrovi Fialovi a ministru školství Mikuláši Bekovi s upozorněním na nedostatky návrhu transformace výuky matematiky v základních školách.

Vážený pane premiére, vážený pane ministře,

čeští žáci a studenti dlouhodobě zaostávají ve znalostech a aplikaci matematiky. To je známá věc – i Vy sami ji veřejně pojmenováváte.

Zatímco Vy a pověření odborníci například z Národního pedagogického ústavu sledujete především výsledky v mezinárodním srovnání, naše Komora jako nejsilnější profesní organizace v oblasti stavebnictví se již několik let potýká s následky. Přímou úměrou ke klesajícímu počtu zájemců o technické obory středních a především vysokých škol, nemluvě o absolventech, je rostoucí nedostatek kvalifikovaných pracovníků v našem oboru.

Vzhledem k vysokým nárokům na projektanty, techniky či stavbyvedoucí, a s tím spojené právní odpovědnosti, není možné rozvolnění požadavků matematických, fyzikálních a technických znalostí na úrovni technických vysokých škol v ČR. Cestou jsou zvýšená motivace a zájem především o matematiku a technické vzdělávání, a to již u žáků v základních školách. V případě středních škol je kvantifikátorem počet zájemců o maturitní zkoušku z matematiky.

K obojímu vede cesta přes zatraktivnění výuky matematiky a zejména její propojení s praktickou aplikací. Stěží si lze představit vhodnější, univerzálnější prostředí než právě stavebnictví: vždyť se stavebně-konstrukčními prvky si děti hrají odmala (např. Lego) přes juniorský věk (prostředí gamingu např. Minecraft nebo 3D simulátory) až po dospívání, kdy se již formuje i estetické a rozvinuté vnímání, například skrze technická řešení staveb.

I proto nás velmi nemile překvapilo nedávné prohlášení Mgr. Václava Bendla, jenž je zodpovědný za Didaktiku a metodiku vzdělávací oblasti/oboru Matematika a její aplikace v Národním pedagogickém institutu. Dne 21. října 2024 v České televizi na téma nových rámcových vzdělávacích programů doslova prohlásil: „Úroveň bude v některých tématech vyšší, samozřejmě hlavně v těch tématech, která jsou nová. Například jsou to základy pravděpodobnosti už na základní škole, dotýkáme se i tématu nerovnic. Naopak trochu jsme ubrali konstrukční geometrie a geometrie celkově.“

Ale to je přesně to, co odchyluje žáky a studenty od praktické aplikace matematiky v běžném životě a následného pokračování na technických školách! Je to přece právě geometrie, již lze přibližovat na bezpočtu konkrétních příkladů z praxe. Všichni jsme jí obklopeni. Nepotřebují ji jen budoucí vysokoškolsky vzdělaní projektanti a stavbyvedoucí, ale i vyučení truhláři, zedníci a další profese!

Rozumíme sepětí s potřebou zvyšování finanční gramotnosti u dětí i mladistvých. Ale nemělo by se tak dít na úkor oblastí matematiky, jejichž znalosti jsou předpokladem pro studium oborů klíčových pro profilaci a konkurenceschopnost České republiky. Věřím, že nemusím rozvádět, že to byly právě technické profese, díky nimž se naše země stala světoznámou. A jsou to tytéž profese, u kterých například s rozmachem jaderné energetiky hrozí, že je budeme muset importovat ze zahraničí – ze zemí, kde chápou, že ke všeobecnému vzdělání patří třeba právě geometrie.

Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě ve spolupráci s Českým svazem stavebních inženýrů (ČSSI) a Fakultou stavební ČVUT už v roce 2022 začala připravovat koncepci kurzů aplikované matematiky. V tomto projektu akcentujeme jak základní, tak i střední školy: u první skupiny sledujeme motivaci a výchovu talentů, ve druhém vzpomenutou snahu o zvýšení počtu maturit z matematiky.

Rádi bychom věřili, že citovaný návrh je jen mediální zkratkou. Obáváme se však, že tomu tak není. Ostatně mezi členkami a členy tvůrčí pracovní skupiny pro matematiku ani v širší konzultační skupině téhož orgánu Národního pedagogického institutu jsme si nevšimli jediného zástupce technických profesí. Chápeme, že jde o pedagogy – ale ti jsou i mezi profesory na vysokých technických školách, kteří s žáky a studenty s odstupem přicházejí do styku. Pochybujeme, že by právě tito pedagogové souhlasili s omezováním výuky geometrie. Otázkou je, zda byli dotázáni.

Vážený pane premiére, vážený pane ministře,

jako ČKAIT, ČSSI i FSv ČVUT jsme připraveni seznámit Vás s rozkladem stávající situace i s námi navrženými řešeními. Budeme rádi aktivní součástí pracovní skupiny nebo jiných kolektivů s cílem zachovat výkonnost a vysokou odbornost nejen českého stavebnictví také pro další roky a dekády.

Děkujeme Vám za čas i pozornost, jež tomuto palčivému problému věnujete.

Vaše názory

Pro registrované uživatele je povolena diskuze.
Můžete se přihlásit, nebo se můžete zaregistrovat podle návodu pro registraci.